Svært at slippe helt for digital kontakt med myndigheder

Cirka en halv million danskere er af forskellige årsager blevet fritaget fra loven om, at alle skal modtage digital post fra det offentlige. Det svarer til mere end hver tiende af de danskere over 15 år, der er omfattet af loven, viser en opgørelse fra Digitaliseringsstyrelsen.

Men selvom de mange danskere er fritaget fra digital post, er gruppen ikke fritaget for at benytte sig af internetbaseret selvbetjening, når de selv skal kommunikere med offentlige myndigheder. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Det vil sige, at selvom de slipper for en e-Boks og stadig får deres oplysninger fra myndighederne tilsendt i en rudekuvert med posten, skal de alligevel bruge de digitale selvbetjeningsløsninger, hvis de eksempelvis skal søge om pension eller boligstøtte.

Kan de ikke det, skal de møde op på Borgerservice, som i hvert enkelt tilfælde skal tage stilling til, om borgeren kan fritages fra den digitale selvbetjening.

Enhedslisten mener, at det er meningsløst, og har derfor stillet et beslutningsforslag i Folketinget, der vil gøre fritagelsen generel, så den automatisk både omfatter Digital Post og digital selvbetjening.

- Vi hører ofte, at det er utroligt bøvlet at blive fritaget fra den digitale selvbetjening. Man har måske allerede fået en fritagelse fra den digitale post, men hver gang man skal benytte sig af digital selvbetjening, så skal man ned på Borgerservice og bede om en ny fritagelse. Det er oplagt at gøre det lidt smidigere, siger partiets it-ordfører, Stine Brix.

I Ældresagen har man i flere måneder plæderet for en generel fritagelse.

/ritzau/

Dagens Gossip