Svigtende Barbie-salg presser fortsat Lego-konkurrent

Den amerikanske legetøjsproducent Mattel, der blandt andet fremstiller Barbie-dukker, klarer sig en smule bedre end forventet. Det viser koncernens seneste kvartalsregnskab, der blev fremlagt torsdag.

Men selv om regnskabet sendte aktiekursen i vejret med over seks procent i efterhandlen på børsen, har Mattel over det seneste år mistet en tredjedel af sin børsværdi.

Nettounderskuddet for det første kvartal lyder på 58,2 millioner dollar svarende til godt 405 millioner kroner.

Salget af Barbie-dukker faldt med fem procent på verdensplan kvartalet, mens salget af Fischer Price-linjen til små børn steg en smule.

Sidste år mistede Mattel titlen som verdens største producent af legetøj til danske Lego, der har haft stor succes med at forny sig.

Det samme vil Mattel nu gøre, siger den nye koncernchef Christopher Sinclair:

- Bestyrelsen og jeg vil ikke spilde mere tid i processen med at lave de nødvendige ændringer for at revitalisere forretningen. Vi har været alt for langsomme til at tilpasse og reagere til det hastigt voksende teknologiske og konkurrenceprægede landskab.

Barbie har eksisteret i 56 år, men dukkesalget er faldet stabilt de seneste to år. Drenge og piger vil hellere lege med elektronisk legetøj, computere og merchandise-legetøj, som de kender fra tegnefilm.

Lego havde i 2014 sin største omsætning nogensinde med et salg på 28,6 milliarder kroner. Samlet set solgte den danske klods-succes 13 procent flere varer end året før.

"The Lego Movie" blev en af de mest sete film i USA i 2014 med budskabet om, at "everything is awesome".

/ritzau/Reuters

Dagens Gossip

Dagens TV