Svigtende julesalg kæntrer kendt kameraproducent

Skrevet af admin

06/02/2016

Dagens topnyheder

Kameraproducenten GoPro red på en bølge, da selskabet blev børsnoteret i midten af 2014. Salget var markant stigende og selskabets små, bærbare videokameraer var over alt. Men vinden er for alvor vendt for GoPro.

Julesalget i 2015 var særdeles skuffende, og en markant prisreduktion på selskabets nye HERO4-kamera, der blev vurderet til at være for dyrt, gjorde ondt værre. Det viser selskabets regnskab.

- I 2015 steg vores salg. Men væksten stoppede op i andet halvår.

- Vi anerkender behovet for at udvikle computerprogrammer, der gør det lettere for vores kunder at trække billeder ud, tilgå dem og redigere dem, skriver stifter og administrerende direktør Nicholas Woodman i regnskabet.

Det var således noget af et vækststop, GoPro oplevede i årets tre sidste måneder. De indeholder ellers både julesalget og den såkaldte "Black Friday", et stort udsalg efter den amerikanske højtid Thankgiving.

Omsætningen faldt med en tredjedel til 437 millioner dollar - små tre milliarder kroner - og resultatet endte i minus 34 millioner dollar. Det efter et overskud på 122 millioner dollar i de sidste tre måneder af 2014.

For hele året blev der solgt kameraer og udstyr for 1,6 milliarder dollar, en pæn stigning. Men resultat faldt med to tredjedele til 36 millioner dollar.

- Vi forventede noget dårligt, og vi fik noget endnu værre, sagde analytiker ved Dougherty & Co. Charlie Andersen til Bloomberg News oven på regnskabet.

De dårlige resultater har sendt aktien kraftigt på retur. Siden starten af 2015 er aktien kollapset fra 66 dollar til 10 dollar per aktie.

I efteråret 2014, da GoPro fortsat var flyvende og "selfie-sticks" var på alles læber, var GoPro 11,5 milliarder dollar værd. Fredag var selskabet 1,4 milliarder dollar værd.

Det er inklusiv et lille løft fredag eftermiddag, da selskabet offentliggjorde et samarbejde med Microsoft.

/ritzau/