Sydbank mødes med de ansatte i Tønder Bank

Medarbejderne i Tønder Bank stod lørdag morgen op til en ny arbejdssituation, efter det fredag kom frem, at banken går konkurs og overtages af Sydbank.

- Vi valgte at lave en orientering til medarbejderne her i dag, fordi de alle gik hjem i går i god tro, siger administrerende direktør for Sydbank, Karen Frøsig til Ritzau.

- Men i løbet af aftenen finder de ud af, at den er helt galt - og i dag ved de ikke, om de er købt eller solgt, tilføjer hun.

På mødet fik medarbejdere oplyst, hvad der præcist er sket, hvad der vil ske nu, og hvad Sydbank kan gøre for dem, der ender med at blive sagt op.

- Nu skal vi have en snak med hver enkelt medarbejder i Tønder Bank, hvor vi skal finde ud, hvad de vil, og hvad de kan. Og på baggrund af de samtaler, skal vi så beslutte, hvem vi skal fortsætte ansættelsesforholdet med, og hvem vi afskediger, siger Karen Frøsig.

Hun forklarer, at antallet af kundeforhold, der bevares med fusionen, kan spille en rolle for, hvem der bliver. Jo flere kundeforhold en medarbejder bevarer med nyheden om, at Sydbank overtager, jo mindre risiko for, at denne bliver opsagt.

- Vi laver ikke nogen systematisk kontakt til kunderne. Vi tager som udgangspunkt, at de fortsætter. Men hvis der er kunder, der nægter at være en del af Sydbank, så får vi besked, siger Karen Frøsig.

Samtidig understreger Sydbank dog, at den overtager medarbejderne med de samme rettigheder og forpligtigelser, som de havde i Tønder Bank, i forhold til opsigelsesgodtgørelse og overenskomstkrav.

- Som udgangspunkt vil vi lige nu og her hjælpe alle medarbejdere i Tønder Bank - både dem vi kan beholde, og dem vi bliver nødt til at sige farvel til, siger Karen Frøsig.

Banken er ved at etablere et kriseberedskab, hvor der vil være psykologhjælp til rådighed, ligesom det forventes, at Finansforbundets rådgiver vil være til stede og Jobcentret i Tønder vil deltage.

 

Dagens Gossip