Tablets giver forældrene frihed og børnene viden

Ud over at den nye medieplatform generelt har vundet mere terræn på det danske elektronikmarked, så mener Torben Vognsen, gadget-ekspert for BT og chefredaktør for tabletmagasinet iNPUT, at især børnefamilier har fundet en magisk tablet-formel.

»Børnefamilierne kan godt se fordelen ved, at tablets som for eksempel iPad eller Samsung Galaxy Note både kan bruges som underholdnings- og indlæringsplatform,« siger Torben Vognsen og tilføjer, at det interaktive element er en meget vigtig funktion.

»Det er ikke bare en død skærm, som man sidder og glor på, som fjernsynet er, og det var der, forældrene normalt parkerede børnene førhen. Tabletten er derfor blevet forældrenes gode samvittighed, da den er en fin måde for dem at underholde børnene på, samtidig med forældrene selv får en times pause,« siger gadget-eksperten.

En pause, understreger han, hvor forældrene har følelsen af, at børnene lærer noget og ikke kun bliver fyldt med tomme kalorier.

Den påstand bakker René Ipsen, som er pædagog i Børnehaven Porskjær i Skanderborg, op om. I børnehaven arbejder de aktivt med at inddrage iPads i børnenes leg, da børnehaven mener, det er et godt indlæringsredskab.

»Børnene starter deres tilværelse som digitalt indfødte og digitale forbrugere. De bliver introduceret til denne fagre nye medieverden i en tidligere og tidligere alder, og det påvirker helt sikkert den måde, de leger sammen og socialiseres på,« siger René Ipsen.

Han mener, at tablets indgår i børnenes legekultur på lige fod med puslespil og barbiedukker. Spillene udfordrer børnene til at tænke nyt og skævt for at løse de opstillede opgaver.

»Ud over at vi kan se, at børnene lærer om tal og bogstaver på en helt ny og spændende måde, så arbejder de også sammen i større grupper for at løse spillets opgaver,« siger René Ipsen.

Pædagogen mener, at børnene har vænnet sig til den nye teknologi overraskende hurtigt, og de får rigtig meget ud af platformen.

»Kroppen leger, lærer og husker igennem den intuitive brug af iPads i forhold til, at det er noget nyt og spændende, de har mellem hænderne. Børnene er meget afbalanceret i forhold til den digitale platform, og de er utroligt hurtige til at forstå, hvordan det digitale fungerer,« siger han.

At børnene er så hurtige til at opfange, hvad der er op og ned på en tablet, overrasker ikke Torben Vognsen. Den fjerner blandt andet de mellemled, som forvirrer børnene, som for eksempel en computermus.

»Det er meget lettere at gå til, hvis man er i direkte kontakt med det, der foregår på skærmen. Jeg har siddet med en 88-årig, som ikke kunne finde ud af at bruge en computer, men da jeg gav ham en tablet, så forstod han det, og den samme forståelse har børnene,« siger Torben Vognsen.

Dagens Gossip