Tabte sig 15 kilo med pulver: Joan Ørting udnyttet i slankereklame

'Ketone Premium. Mirakelkuren, som kan få dig til at tabe 17 kilo på kun fire uger, når endelig Danmark'. Sådan indledes annoncen til et nyt slankepulver, som i øjeblikket florerer på Facebook. Slankepulveret er angiveligt så godt, at sexologen Joan Ørting giver sine varmeste anbefalinger med på vejen.

Blev ven med Dagens.dk på Facebook - Klik her og vær med nu

Ledsaget af et billede af Joan Ørting står der, at hun gik fra at veje 70 kilo til flotte 55 kilo ved brug af produktet. Men i virkeligheden er det svindel. Joan Ørting har nemlig ikke indvilget i at være med i reklamen.

- Det er så klamt og virkelig væmmeligt at blive brugt i en reklame til noget slankepulver. Om jeg gad at sidde og smile og sige, at jeg har tabt mig. Jeg synes jo, alle kroppe er smukke. Det går fuldstændig forbi alle mine ideologier at medvirke i sådan noget, siger hun til Dagens.dk.

Linket i reklamen henviser til en side, som hedder drkost.com, og her kan man læse om slankepulveret, som tilsyneladende har banebrydende effekter. Men der er ingen kontaktoplysninger til dem, som driver siden.

- Jeg føler mig magtesløs, for det er et bagholdsangreb. Problemet er, at folk tror, det er sandt. Min sekretær er allerede blevet ringet op af flere, som ville høre om mit påståede vægttab, fortæller Joan Ørting og understreger, at hun ikke går op i slankekure.

- Jeg går en længere tur i skoven med hunden eller spiser lidt mindre slik om aftenen. Jeg ville ikke bruge pulver, og jeg har aldrig i mit liv været på slankekur. Så det er et underligt område at forbinde mig med.

Joan Ørting vil nu undersøge, hvordan hun kan få reklamen stoppet.

Det er langt fra første gang, at kendisser er blevet misbrugt kommercielt. For nylig blev et billede af Caroline Wozniacki brugt i en slankereklame på Facebook. Også kendisser som Lise Rønne og Puk Elgaard at blive en del af reklamer på nettet mod deres vilje.

Dagens Gossip