Tænk-direktør mangler stadig svar fra Volkswagen

Forbrugerrådet Tænks direktør, Lars Pram, blev ikke meget klogere på VW-forbrugernes vegne efter mandagens møde med Volkswagen Danmarks direktør, Ulrik Schönemann.

- Forbrugerrådet sendte for flere uger siden et brev til Volkswagen Danmark med fire spørgsmål, og det var det brev, der lå til grund for dagens møde, siger Pram.

Ud af de fire spørgsmål blev der svaret på et enkelt, og det var hvilke biler og hvor mange, der er berørt af VW-skandalen i Danmark.

Hvad Volkswagen vil gøre i forhold til snarlig og grundig information til alle berørte forbrugere i Danmark, hvor stort udslippet har været på bilerne ved faktisk brug i forhold til det lovede, og hvordan Volkswagen har markedsført bilerne, var de tre spørgsmål, som Lars Pram siger, at han ikke fik svar på.

Især det sidste af de tre spørgsmål finder Tænks direktør det meget problematisk, at Volkswagen Danmark ikke kan svare på.

- Kernen i denne sag er stadig, om der er nogle forbrugere, som er blevet vildledt til at købe en bil, de forventede var grønnere og mere miljøvenlig, end den reelt er.

- Det er ærgerligt, at Volkswagen Danmark ikke kan fortælle, hvordan de har markedsført disse biler. Jeg håber, de vil kigge deres markedsføringsmateriale meget grundigt igennem og så lægge det frem, så vi alle kan se det, siger Pram.

Tænk har før fortalt, at de har overvejet et sagsanlæg, og det fortæller Lars Pram, at de stadig har, men at det kommer an på, hvad markedsføringsmaterialet viser, og om der er sket en vildledning af kunderne.

- Jeg synes, at det bedste i denne sag vil være, at Volkswagen Danmark hurtigst muligt får fremlagt markedsføringen, og viser det sig, at der er problemer i forhold til den, så synes jeg, at Volkswagen Danmark skal udbetale en kompensation til de berørte forbrugere. Det er den bedste måde at løse det på, siger han.

Volkswagen erkendte i sidste måned, at bilproducenten har indrettet en lang række dieselbilers software på en måde, så bilerne under test fremstod mere miljøvenlige, end de er i almindelig drift.

I sidste uge fortalte Volkswagen Danmark, at cirka 91.000 af de 11 millioner biler, der på verdensplan er berørt, kører på de danske veje.

/ritzau/

Dagens Gossip