Tandpastagiganters krig ender med millionerstatning

En krig om ord, tandpasta og dokumentation er torsdag blevet afgjort i Sø- og Handelsretten.

Her er Colgate dømt til at hoste op med over 1,1 millioner kroner til konkurrenten Unilever.

Sagens kerne er Unilevers tandpasta Zendium Syreforsvar, som ifølge producenten beskytter tænderne mod syre fra sodavand og juice.

Men det mente Colgate ikke, at konkurrenten havde belæg for at markedsføre, da tandpastaen kom på markedet.

Derfor fik Colgate i oktober 2006 nedlagt fogedforbud mod tandpastavarianten. Det betød et brat stop af salget og forbud mod markedsføring af produktet.

Men det koster nu Colgate dyrt, for i august 2007 ophævede Østre Landsret kendelsen, og det takserer Sø- og Handelsretten til en samlet erstatning på knap 1.135.000 millioner kroner plus renter for uberettiget forbud..

Millionbeløbet omfatter derudover også "tab af goodwill", "forlænget lagerbinding" og tab på grund af den bandlyste markedsføring.

Derudover skal Colgate betale sagens omkostninger på i alt godt 805.000 kroner og punge ud med 436.000 norske kroner for omkostninger i forbindelse med uvildige ekspertskøn.

Tandpastagiganternes krig om forbrugernes tandkrus blev skudt i gang, da der på Zendium-pakkerne blandt andet stod: "Hjælper med at modvirke syreskader" og "Indeholder proteiner, der hjælper med at forstærke spyttets beskyttende egenskaber imod syreholdige læskedrikke".

Ifølge Colgate manglede der dokumentation for, at det skummende middel rent faktisk kunne prale af den slags præstationer.

Særligt fordi der kun har været foretaget såkaldte "in vitro"-eksperimenter, som typisk er foretaget i reagensglas og altså ikke i en levende menneskemund. Den dokumentation er dog tilstrækkelig til at markedsføre sig med, mener Sø- og Handelsretten.

På det danske tandpastamarked har hver af parterne cirka 40 procent markedsandele.

Unilever havde krævet en større erstatning, men danskerne er meget loyale, når det kommer til tandbørstningen. Derfor lægger dommerne vægt på, at det er meget svært at flytte forbrugerne fra et tandpastamærke til et andet.

De forbrugere, der havde en Zendium Syreforsvar stående på badeværelset erstattede den derfor formentlig med en anden variant af samme mærke i forbudsperioden.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV