TDC melder sig ud af priskrig

TDC ville ikke længere være en del af priskrigen mellem teleselskaberne på det danske marked. Virksomheden vil satse endnu mere på god kundeservice og tilbuddet om en samlet bred pallette af produkter for at nå ud af krisen. Topchef i TDC Carsten Dilling mener ikke, at den fri tale betyder så meget for kunderne.

»Vi tror på, at mobilkunderne også fokuserer på, at de får en ordentlig kundeservice, betjening og stabilt netværk at køre på. Hos os får de produkter og tillægsydelse hen af vejen, som gør det til en god oplevelse. Det er noget andet end bare at have et sim-kort, du kan koble op og tale i telefon på,« forklarer han.

Udmeldingen kommer efter fremlæggelsen af TDC's halvårsregnskab, hvor virksomhedens omsætning stadig har problemer. Den er i første halvår af 2013 faldet med 6,3 procent til 12,4 milliarder kr., og driftsoverskuddet er faldet med 1, 6 procent til 2.120 mio. kr. Det er alle de væsentlige forretningsområder, der oplever tilbagegang.

Carsten Dilling ser dog en god udvikling i TDC's kerneforretningsområder - mobil og fastnet. Men med den nordiske forretning skal der arbejdes lidt mere på en bedre vækst. Strategien for at rette op på den faldende omsætning er klar hos TDC's topchef.

»Vi skal frem for alt satse på, at vi får mere glade kunder, der har en bedre oplevelse på flere af vores services, så de bliver længere hos os. Det er gennem den vej, at vi skal skabe omsætningsvækst,« siger han og forklarer, at TDC vil fokusere mere på at levere nem og hurtig service i form af apps og anden ny teknologi til kunderne.

TDC vil altså gå uden om priskonkurrencen og i stedet fokusere på virksomhedens stærke elementer. Derfor er nye satsninger som YouBio, der leverer film og serier, også noget, der fortsat vil være fokus på. Han mener, at kunderne i højere grad lægger vægt på indhold såsom underholdning, når de skal vælge den rigtige løsning.

Selvom fokus er lagt om hos TDC, så vil virksomheden, ligesom i resten af branchen, ikke kunne undgå sparerunder.

»Telebranchen skal effektiviseres ganske betydeligt for, at vi kan konkurrere og levere de resultater, vi skal. Det er vores plan. Så vi har også planlagt en masse effektiviseringer i år«, siger Carsten Dilling, der pointerer, at virksomhedens fyringsrunder ikke har påvirket kundetilfredsheden, hvor de har gode resultater.

TDC har besluttet, at der den 13. august skal udbetales a conto aktieudbytte til aktionærerne.

»Vi er sikre på, at vi leverer årets resultat,« lyder forklaringen fra Carsten Dilling.

 

Dagens Gossip