TDC tilkæmper sig 13.000 nye mobilkunder over sommeren

Trods hård konkurrence på det danske marked fik telegiganten TDC kapret flere nye mobilkunder i tredje kvartal.

TDC fik 11.000 flere private mobilkunder, mens der kom 2000 flere erhvervskunder til i mobilforretningen, oplyser selskabet i kvartalsregnskabet.

Dermed kan TDC se tilbage på to kvartaler i træk med kundefremgang på mobilmarkedet, efter at have sagt farvel til kunder flere kvartaler i træk. Det er et lyspunkt i et svært dansk marked, lyder det fra TDC's nye topchef, Pernille Erenbjerg.

- På det danske marked må vi konstatere et utilfredsstillende fald i EBITDA (driftsresultat, red.) på 12 procent sammenlignet med samme periode sidste år med fortsat hård konkurrence på både privat- og erhvervsmarkedet, siger hun i regnskabet.

Pernille Erenbjerg har som erklæret mål at vende forretningen i Danmark, og hendes opskrift lyder, at den enkelte kunde skal kunne mærke fordelene hos TDC mere tydeligt.

- Vi skal fokusere endnu mere på vores eksisterende kunder og samtidig forenkle både produkter og processer, så vi bliver i stand til at tilbyde avancerede løsninger på en mere enkel måde, siger Pernille Erenbjerg.

TDC måtte i 2014 sige farvel til 153.000 private mobilabonnenter. Ser man over et år, har 28.000 private mobilkunder forladt TDC.

Det har været med til at lægge et pres på omsætningen i TDC's privatforretning, der faldt til knap 2,8 milliarder kroner i tredje kvartal fra knap 2,9 milliarder kroner i samme periode året før.

Trods udfordringerne på det danske marked steg TDC's samlede omsætning per mobilkunde dog en smule - fra 120 til 122 kroner per abonnement. Der er dog et stykke vej til de 133 kroner, som omsætningen per mobilabonnent lød på i tredje kvartal 2014.

Den hårde konkurrence har presset priserne så langt ned, at TDC så sig nødsaget til at hæve priserne på de billigste mobilabonnementer for kunder hos TDC og Telmore, Yousee og Fullrate med 10 kroner om måneden for alle nye kunder.

Samlet kom TDC ud af årets første ni måneder med et resultat før skat på 2,5 milliarder, hvilket på papiret er et voldsomt fald på knap 25 procent i forhold til samme periode i 2014.

Resultatet er dog påvirket af højere afskrivninger som følge af købet af det norske selskab Get, som er Norges næststørste udbyder af kabel-tv.

/ritzau/

Dagens Gossip