Tekniske fejl bringer rejsekortet i strid med loven

Med rejsekortet får kunden ikke en fysisk billet. Derfor kræver loven, at kunden skal kunne følge med via internettet, men det forhindrer tekniske fejl.

»Du kan ikke have et system, som håndterer folks penge, men hvor de i månedsvis ikke kan se, hvad der sker. Forestil dig en bank, som ikke kan gøre rede for folks konti. Skete det i bare 24 timer, ville den lukke,« siger Henning N. Jensen, der er ekspert i betalingssystemer, til politiken.dk.

Rejsekort A/S beklager situationen:

»Det er noget skidt, for kunderne kan blive forvirrede, så vi arbejder på højtryk for at få problemet løst,« siger administrerende direktør Bjørn Wahlsten. Han forventer, at fejlene er rettet senest 24. juni.

Bjørn Wahlsten understreger, at selv om kunderne får vist forkerte informationer, findes den korrekte rejsehistorik for hver enkelt kunde i databasen bagved.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - Klik her og vær med nu

Forbrugerombudsmand Henrik Øe påpeger, at fejlene gør, at rejsekortet er i strid med loven.

»Ifølge loven skal kunderne have deres kontooplysninger løbende eller mindst én gang om måneden, hvis det er aftalt. En fejl i systemet er ikke en undskyldning for ikke at leve op til det,« siger han til politiken.dk.

Dagens Gossip