Telegigant skjuler billigt fastnet for syge ældre

Skrevet af Morten Larsen

05/09/2015

Mest læste i dag

TDC har i flere tilfælde undladt at fortælle borgere, der er så syge, at de har nødkald via fastnettelefonen, at de kan få et fastnetabonnement til 147 kroner i kvartalet i stedet for standardprisen på godt 500 kroner. Det skriver Søndagsavisen.

En række borgere med nødkald har til avisen beskrevet, hvordan de har bedt TDC om et billigere abonnement, fordi de kun bruger fastnettelefonen til nødkald og meget sjældent ringer fra den. TDC har i alle tilfælde svaret, at det ikke kan gøres billigere.

Men det kan det. Der findes nemlig et abonnement ved navn ’Fastnet Mini’, som er 60 procent billigere. TDC reklamerer bare ikke med det nogle steder, og kundeservicemedarbejdere har direkte fået af vide, at de kun yderst sjældent skal tilbyde det til kunderne.

- Det lader til, at TDC ikke oplyser om det af frygt for at miste indtjening. I stedet vælger man at tjene et pænt overskud på en gruppe svage borgeres uvidenhed. Når man som TDC har en særstilling og grad af monopol på det danske marked, følger der et moralsk ansvar med. Det lever man ikke op til her, og det er rent ud sagt forkasteligt, siger Olav Felbo, chefkonsulent i Ældre Sagen.

TDC forklarer, at de passer på med at tilbyde ’Fastnet Mini’ af frygt for, at kunderne ikke kan overskue, at der følger dyrere opkaldsafgift og minuttakst med det billigere grundabonnement.

Læs også: Derfor er kvinder over 40 år bedst: Franks hyldest spreder sig på nettet som en steppebrand

Den køber Martin Salamon, cheføkonom og teleanalytiker i Forbrugerrådet Tænk, dog ikke.

- Det her er skamfuldt for TDC. Det er jo ikke for kundernes skyld, at TDC undlader at oplyse om noget, man potentielt kan spare penge på, siger han.

TDC forklarer, at de ikke skilter med abonnementet på hjemmesiden eller andre steder, fordi de kun reklamerer med de abonnementer, der er relevant for flest kunder. Men de er klar til at se på, om de kan gøre tingene anderledes. 

- Vi tager gerne en snak med Ældre Sagen og hører, om der er behov for, at vi gør det her anderledes. Det vil være på dagsordenen til vores næste møde,” siger Michael Hørup, underdirektør i TDC.   

Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: