Telenor skal op med millioner efter mobilsammenbrud

Den norske teleoperatør Telenor pålægges et erstatningsgebyr på ni millioner kroner efter et totalt udfald, der ramte hele Norge i oktober sidste år, skriver nyhedsbureauet NTB.

En fejl førte til et større udfald af mobiltjenester om aftenen 30. oktober 2014. Flere end tre millioner kunder kunne ikke benytte mobiltjenesterne i to en halv time. Fejlen opstod i forbindelse med et planlagt arbejde i Telenors abonnementsdatabase.

Norges nationale kommunikationsmyndighed, Nkom, har nu undersøgt hændelsen. Konklusionen er, at Telenor ikke havde tilstrækkelige rutiner til at reducere risikoen for fejl.

For dette agter Nkom at indkassere et gebyr på ni millioner kroner fra Telenor. Fejlen havde et "betydeligt skadepotentiale", og Telenor optrådte uagtsomt, da fejlen opstod, fastslås det. Telenor pålægges samtidig at forbedre rutinerne for at undgå lignende hændelser i fremtiden.

Telenor har fået frist til 7. april til at kommentere kravet fra Nkom.

Kort efter udfaldet indførte Telenor nye rutiner for at reducere risikoen, men Nkom mener, at de nye rutiner ikke tager hensyn til de underliggende årsager til fejlen, der opstod i oktober.

I sin varsling til Telenor beder Nkom selskabet om at fremlægge en liste med foranstaltninger og en tidsplan for at få bugt med problemerne.

/ritzau/NTB

Dagens Gossip