Teleselskabernes drømme om dataguld forbliver drømme

Skrevet af admin

05/07/2016

Dagens topnyheder

Da Roskilde Festival lukkede ned søndag, havde besøgende, der brugte teleselskabet 3's net, brugt 41,5 millioner megabyte data på deres mobiltelefoner til at snappe, instagramme, facebooke og de tusinde andre ting, mobilen bliver brugt til.

Det er en stigning på 65 procent i forhold til Roskilde Festivalen året før.

Efterspørgslen på mobildata er enorm og stigende. Men teleselskabernes håb, om at data skulle lede dem til højere priser efter års benhård priskrig, er stadig blot det: Et håb.

- Jeg kan ikke se noget teleselskab i Danmark, der har fundet en måde at tjene penge på det stigende dataforbrug.

- Det er lidt industriens store hovedpine. For data belaster netværkerne voldsomt. Samtidigt har du en abonnementsstruktur, der gør det svært at tage penge for servicen, siger TDC-analytiker hos Sydbank Morten Imsgaard.

Tal fra Energistyrelsen viste i starten af 2016, at brugen af mobilt bredbånd er 14-doblet på fem år, og at der var en nær fordobling fra første halvår 2014 til 2015 til 94,4 milliarder megabyte i halvåret.

Men teleselskabernes nøgletal går den anden vej. I stedet for at kunne hæve priserne og fylde de slunkne kasser er TDC's omsætning per mobilkunde faldet fra 132 kroner i 2012 til 114 kroner i første kvartal 2016.

Telias overskudsgrad - andelen af omsætning, der bliver til driftsoverskud - er faldet til 12,6 i 2015 fra 14,7 procent i 2013.

- Det er et eller andet sted med grædende øjne og ondt i maven, at man står her og kigger på en spildt mulighed for telebranchen, siger privatkundedirektør hos teleselskabet Telia, Christoph Nørgaard.

Muligheden for at tjene penge på data forsvandt, da data hurtigt blev foræret væk i branchen årelange priskrig. Det samme skete, da 4G-netværket stod klar efter milliardinvesteringer fra alle branchens spillere.

- Du har et marked, hvor konkurrencen lever i bedste velgående. Og det har holdt priserne lave i Danmark. Der er data bare røget ind i abonnementerne ligesom alle andre ting, siger privatkundedirektøren.

Dataforbruget forventes dog at stige yderligere, og både Christoph Nørgaard og Morten Imsgard er ikke i tvivl om, at adgangen til stærke netværk med god dækning har en stor værdi for kunderne.

- Men jeg har svært ved at se, hvordan man skal tage penge for det. Prisen vil blive presset hele tiden, for du kan ikke argumentere for, hvorfor du skal have mere end den billigste på markedet, siger Morten Imsgard, mens Christoph Nørgaard holder håbet i live:

- De teknologiske muligheder har aldrig været større for vores branche. Hvis vi gør det rigtigt, så kan vi lave produkter, der styrker hele telebranchen, siger han.

/ritzau/