Tesla-biler får alligevel rabat på afgiften fra nytår

Skrevet af admin

17/12/2015

Dagens topnyheder

Det ser ud til, at de dyreste elbiler - topmodellerne fra Tesla - alligevel ikke får så markant et afgiftstryk efter nytår, som der var lagt op til.

Aftalen om elbiler, der blev indgået i oktober, skulle ellers have medført, at elbiler allerede fra 1. januar blev pålagt fuld afgift af den del af værdien, der oversteg 800.000 kroner.

Dertil skulle lægges den gradvise indfasning af værdien under 800.000 kroner, som vil gælde for alle elbiler under den femårige overgangsordning, der skal ende med, at elbiler skal betale nøjagtig samme afgift som alle andre biler.

Men EU-Kommissionens konkurrencedirektorat mener, at en sådan model er at betragte som statsstøtte til fordel for de billige elbiler og har derfor underkendt den.

Det betyder, at loftet over afgiftsrabatten må udskydes, forklarer skatteminister Karsten Lauritzen (V) på Skatteministeriets hjemmeside. Han har sikret sig et flertal for justeringen med stemmer fra Socialdemokraterne og De Radikale.

- Når vi udskyder loftet, er det for ikke at så tvivl om kernen af en politisk aftale: At sikre ro om rammevilkårene for elbiler.

- Selv om loftet nu bliver udskudt, har vi stadig fundet en god løsning, der giver mulighed for at udbrede elbiler i Danmark, siger skatteministeren.

Hos Dansk Folkeparti er man forundret over den drejning, sagen har taget.

Partiet var med i elbilforliget, men har nu ifølge Politiken trukket sig fra aftalen, fordi forudsætningerne har ændret sig.

- Det er principielt. Vi synes ikke, man skal lægge sig ned på ryggen og ændre det med det samme. Også fordi vi forstår, at embedsmænd i Skatteministeriet er uenige med kommissionen.

- Det er uforståeligt, for man har afgiftsknæk for andre biler. Det kan være en bombe under vores bilafgiftssystem. Det er også noget, der kan sprede sig rundt i Europa, siger skatteordfører Dennis Flydtkjær til avisen.

Selv om Dansk Folkeparti altså ikke vil stemme for forslaget i sin nye form, er der fortsat et spinkelt flertal, som bakker op.

Hvis forslaget mod forventning skulle falde, vil elbilerne af lovtekniske grunde blive pålagt fuld afgift fra 1. januar.

Karsten Lauritzen vil nu arbejde på at finde en model for, hvordan man alligevel kan beskatte de dyreste elbiler, uden at EU-reglerne bliver overtrådt.

Den justerede udfasning af afgiftsfritagelsen ventes at efterlade et hul på 25 millioner kroner.

Det er tanken, at de penge skal findes ved at nedsætte radiofradraget med yderligere 200 kroner til 400 kroner i 2016.

/ritzau/