Tilfredshed blandt Danske Banks erhvervskunder i frit fald

»Danske Banks erhvervskunder er generelt bare mindre tilfredse med banken end andre bankers erhvervskunder. Utilfredsheden er rettet mod servicen og produkterne samt tilgængeligheden til banken. Samtidig betragter de ikke banken som pålidelig, men det er især bankens image, som trækker ned,« siger administrerende direktør Helene Söderberg fra EPSI Danmark.

Den dalende tilfredshed, der gør Danske Banks erhvervskunder til nogle af landets mest utilfredse erhvervskunder overhovedet, er et slag i ansigtet på bankens nye chef, Thomas F. Borgen, der forsøger at øge bankens indtjening. Netop erhvervskunderne har nemlig altid været bankernes største indtægtskilde.

»Det markante fald i kundetilfredsheden skal tages meget alvorligt, fordi erhvervskunderne normalt ikke lader sig påvirke af den generelle folkestemning, men tager stilling ud fra deres egne erfaringer med kvaliteten af produkterne og sparringen med banken,« siger aktiestrateg Otto Friedrichsen fra Danmarks største uafhængige formueforvalter Formuepleje.

Erhvervskundedirektør i Danske Bank, Lars Mørch, siger til Morgenavisen Jyllands-Posten, at der skal arbejdes med erhvervskundernes tilfredshed:

»Der er ingen tvivl om, at vi har en udfordring. Vi kan se, at de mellemstore erhvervskunder er meget tilfredse med os, mens det kniber mere blandt de mindste virksomheder. Det er især vores generelt dårlige image, som trækker kundetilfredsheden langt ned, mens vi på de andre parametre ligger midt i feltet«.

De mest utilfredse erhvervskunder finder man dog ikke i Danske Bank, men i Nykredit Bank, viser målingen.

»Det er vi brandærgerlige over. Vi har en helt anden målsætning om at have de mest tilfredse kunder. Derfor tager vi signalet meget seriøst og vil nu undersøge, hvad vi kan gøre bedre,« siger Nykredits direktør, Henrik Rasmussen, til avisen.

Handelsbanken har landets mest tilfredse erhvervskunder.

Dagens Gossip