Tilladelse til natarbejde ved metrobyggeri er ugyldig

Skrevet af admin

05/02/2014

Dagens topnyheder

Københavns Kommune og nabokommunen Frederiksberg skal nu igen sætte nye grænser for, hvor meget der må støjes på metrobyggepladserne i hovedstaden.

Statens og de to hovedstadskommuners kontroversielle tilladelse til aften- og natarbejde på samtlige metrobyggepladser for den kommende cityring er onsdag blevet kendt ugyldigt af et enstemmigt Natur- og Miljøklagenævn.

Det sker, fordi der ifølge miljøvurderingsloven skulle have været foretaget en miljøvurdering, inden Borgerrepræsentationen tog en beslutning om støjgrænserne.

Beslutningen er derfor ugyldig.

- En miljøvurdering bidrager til at kvalificere beslutningsgrundlaget. Det er derfor efter nævnets praksis en væsentlig retlig mangel, siger nævnsformand Pernille Christensen i en pressemeddelelse.

Støjgrænserne skal nu igen fastsættes i kommunen, der i princippet igen vil kunne give tilladelse til arbejde om natten.

Onsdag har nævnet dog også truffet afgørelser om kommunens grænser for, hvor meget byggeriet ved Nørrebroparken, Øster Søgade og Hovedbanegården må larme.

Natur- og Miljøklagenævnet har besluttet, at kommunen skal udarbejde nye retningslinjer for, hvor meget byggeriet må larme.

- Kombinationsnævnet har med disse afgørelser fortsat linjen, der blev lagt i marmorkirkesagen i november 2013, siger Pernille Christensen

- Samtidig har et enigt nævn taget udtrykkelig stilling til, at det ikke er muligt for en miljømyndighed at tillade en betydelig forurening med den begrundelse, at de udsatte personer kompenseres økonomisk af forureneren, siger hun.

7. november sidste år bad nævnet Københavns Kommune udarbejde nye støjgrænser for Marmorkirken. Beregningen af støjgrænserne havde været mangelfuld, og nævnet mener, at det samme er tilfældet for de tre andre byggepladser.

Nævnet har desuden sendt et afgørelsesudkast i høring vedrørende metrobyggepladsen ved Sønder Boulevard. Det lægger op til, at Københavns Kommunes påbud om støjvilkår for byggepladsen også ophæves.

Metroselskabet har tidligere oplyst, at de udvidede arbejdstider var en forudsætning for at undgå en etårig forsinkelse og dermed en ekstra udgift på halvanden milliard kroner.

I Københavns Kommune oplyser teknik- og miljøforvaltningen over for Ritzau, at den er ved at læse afgørelsen og vil komme med en udmelding senere på dagen.

/ritzau/