Togfond forhandles først færdig efter jul

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) fik torsdag aften ikke en aftale om Togfonden til 28,5 milliarder kroner i land.

Dansk Folkeparti udbad sig nemlig betænkningstid, og dermed mødes parterne først igen 6. januar.

Togfonden skal bruges til elektrificere jernbanenettet og sikre timedrift mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg. Det skal ske med såkaldte superlyntog, som kun stopper i udvalgte byer. Den ambitiøse plan kræver dog store investeringer i jernbanenettet.

Togfonden skal betales via øget beskatning af olieselskaberne i Nordsøen efter aftale mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen forklarer, at partiet skal tænke sig godt om i julen.

- Der er stadig lidt småknaster. Så er det altid godt at tænke sig om, når skal man udmønte 28,5 milliarder. Vi har udbedt os betænkningstid til i starten af januar, hvor mødes vi igen, siger Kim Christiansen.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) har tilbudt Dansk Folkeparti at fremrykke jernbanen fra Vejle til Billund, så den står klar i 2021. Samtidig skal vestjyderne have to tog i timen til Herning, Struer og Holstebro.

- Vi er kommet rigtig langt. Vi har nogle få udeståender. Jeg regner med, at vi snart kan levere en aftale. Det har danskerne fortjent, siger Pia Olsen Dyhr.

DF og Enhedslisten ønsker sociale klausuler, så anlægsarbejdet skal udføres på danske løn- og arbejdsvilkår.

Økonomi- og Indenrigsministeriet oplyste forleden, at der kan komme til at mangle tre milliarder kroner i regnestykket, fordi olieprisen ventes at ligge lavere.

Men det er ikke et problem, mener Pia Olsen Dyhr.

Beløbet kan findes i de 100 milliarder kroner, som fra 2010 til 2020 bruges på investeringer i anlæg, påpeger hun.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV