Togfond sætter Kattegat-projekt i bero

Et udvalg i Transportministeriet er for øjeblikket ved at vurdere potentialet i en Kattegatforbindelse, hvis intention er at reducere rejsetiden mellem Aarhus og København, og som forventes at koste små 100 milliarder kroner. Men den politiske opbakning til projektet ser ud til at smuldre, da et andet projekt, togfonden, som kun vil koste regeringen 27,5 milliarder kroner, forventes at blive vedtaget.

»Timemodellen afliver Kattegatforbindelsen, og det har vi det helt fint med. Det vil være helt håbløst at investere i den efterfølgende. Vi mener simpelthen ikke, at der er plads til begge,« siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested (Ø) til Politiken.

Også Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn (S), deler denne holdning.

»Hvis vi gennemfører togfonden i det tempo, vi har planlagt, kan der godt være noget, der tyder på, at Kattegatforbindelsen ikke er aktuel med samme hast, som den har været før,« siger Rasmus Prehn.

Regeringens togfond skal danne grundlag for den såkaldte timemodel, der betyder, at der kun bliver en times rejsetid mellem landets fem største byer: København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg. Idéen bag Kattegatforbindelsen er at skabe en lynhurtig rute mellem København og Aarhus via Samsø. Visionen er at gøre Kastrup Lufthavn tilgængelig for hele Danmark, hvor både tog og biler skal kunne færdes.

Regionsformand i Region Midtjylland Bent Hansen (S), der sammen med Aarhus borgmester Jacob Bundsgaard er medlem af Kattegatforbindelsens formandskab, maner til forsigtighed. Han advarer mod at fælde en dom over idéen, før Transportministeriet har en færdig analyse klar.

»De pågældende politikere vil forhåbentlig sætte sig ned og kigge på det faste grundlag, inden de udtaler sig. Nogle af de investeringer, der ligger i forbindelse med en togfond, understøtter kun, at vi får en højhastighedsforbindelse. Det vil revolutionere den måde, vi transporterer os på i lille Danmark,« siger Bent Hansen.

Dagens Gossip