Togpassagerer udsættes for farlige partikler

Skrevet af BNB

25/03/2013
Værst står det til nær Valby Station i København, hvor der i den ene måling blev målt 500.000 ultrafine dieselpartikler per kubikcentimeter. I et kontorlandskab vil der typisk være mellem 4.000 og 5.000. »I den første måling kunne apparatet ikke måle mere forurening til sidst. Det var helt vildt. Hvis niveauet er lige så højt i resten af toget, øger det risikoen for sundhedsskader for både passagerer og personale til et uacceptabelt niveau,« siger luftforureningsekspert og civilingeniør Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd til avisen. Målingerne får nu klimaminister Martin Lidegaard (R) til at bede transportministeren om at sætte en undersøgelse i gang. »Som minister for klima og som politiker i København kan jeg sige, at det her er nogle rigtig grimme tal. Vi skal selvfølgelig have undersøgt det her ordentlig til bunds,« siger han til Politiken. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) oplyser i en skriftlig kommentar til avisen, at han har bedt DSB forholde sig til målingen. Han erkender samtidig, at »det naturligvis ikke ser godt ud, hvis tallene er repræsentative for niveauet af dieselforureningen inde i vognene.« DSB har selv lavet målinger, og de lå ifølge direktør for DSB Trafikteknik Ove Dahl Kristensen langt under grænseværdierne i arbejdsmiljøreglerne. Han siger dog, at DSB nu vil montere emissionskit på de sidste ME-lokomotiver, hvilket vil reducere partikler og NOx med 30 procent. Men den godtager professor Steffen Loft fra Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet ikke. »I denne sammenhæng er det ikke så relevant, at arbejdsmiljøreglerne er overholdt. Det, DSB har målt, har ikke noget med de ultrafine dieselpartikler at gøre,« siger han til Politiken. Dieselpartikler øger risikoen for lungekræft, hjerte-kar-sygdomme, slagtilfælde, alvorlige luftvejslidelser og forværring af astma. Ifølge Institut for Folkesundhedsvidenskab resulterer partikelforurening generelt hvert år i, at godt 3.000 danskere dør før tid.

Mest læste i dag

Værst står det til nær Valby Station i København, hvor der i den ene måling blev målt 500.000 ultrafine dieselpartikler per kubikcentimeter. I et kontorlandskab vil der typisk være mellem 4.000 og 5.000.

»I den første måling kunne apparatet ikke måle mere forurening til sidst. Det var helt vildt. Hvis niveauet er lige så højt i resten af toget, øger det risikoen for sundhedsskader for både passagerer og personale til et uacceptabelt niveau,« siger luftforureningsekspert og civilingeniør Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd til avisen.

Målingerne får nu klimaminister Martin Lidegaard (R) til at bede transportministeren om at sætte en undersøgelse i gang.

»Som minister for klima og som politiker i København kan jeg sige, at det her er nogle rigtig grimme tal. Vi skal selvfølgelig have undersøgt det her ordentlig til bunds,« siger han til Politiken.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) oplyser i en skriftlig kommentar til avisen, at han har bedt DSB forholde sig til målingen. Han erkender samtidig, at »det naturligvis ikke ser godt ud, hvis tallene er repræsentative for niveauet af dieselforureningen inde i vognene.«

DSB har selv lavet målinger, og de lå ifølge direktør for DSB Trafikteknik Ove Dahl Kristensen langt under grænseværdierne i arbejdsmiljøreglerne. Han siger dog, at DSB nu vil montere emissionskit på de sidste ME-lokomotiver, hvilket vil reducere partikler og NOx med 30 procent.

Men den godtager professor Steffen Loft fra Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet ikke.

»I denne sammenhæng er det ikke så relevant, at arbejdsmiljøreglerne er overholdt. Det, DSB har målt, har ikke noget med de ultrafine dieselpartikler at gøre,« siger han til Politiken.

Dieselpartikler øger risikoen for lungekræft, hjerte-kar-sygdomme, slagtilfælde, alvorlige luftvejslidelser og forværring af astma. Ifølge Institut for Folkesundhedsvidenskab resulterer partikelforurening generelt hvert år i, at godt 3.000 danskere dør før tid.