Togplan for 27 milliarder kroner gavner kun få rejsende

Ifølge tal fra Trafikstyrelsen vil den såkaldte timemodel give 4.190 ekstra rejser mellem byerne pr. dag, hvilket svarer til en pris på cirka 5,7 millioner kroner for hver eneste nye togrejse.

Det koste til sammenligning cirka 200.000 kroner for hver ekstra passager, man får til at tage den nye metro i København.

Det er positivt, at politikerne vil investere i den kollektive trafik, men nogle af de mange penge bliver brugt ufornuftigt, mener trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

»Hvorfor vil man bruge store offentlige tilskud for at sikre, at nogle få forretningsfolk kan komme hurtigere frem, mens de sidder i toget og arbejder på deres bærbare computere,« spørger han.

Harry Lahrmann påpeger, at busdriften i Danmark lider under alvorlig mangel på penge med store konsekvenser for nogle af landets svageste grupper, samtidig med at dele af elektrificeringen af togdriften til 8,7 milliarder kroner er samfundsmæssig urentabel.

Samtidig kritiseres at udspillet kommer, inden politikerne senere på året har modtaget analyser om en fast Kattegat-forbindelse, og inden klargørelsen af den store landstrafikmodel fra DTU Transport, som skal klæde politikerne bedre på til at træffe store beslutninger om fremtidige trafikinvesteringer.

»Det er højst mærkværdigt, at man ikke har lavet en samfundsøkonomisk analyse, der for eksempel viser, om det er fornuftigt at bruge næsten 600 millioner kroner pr. vundet minut på strækningen mellem Odense og Aarhus,« siger Martin Geertsen (V), der er medlem af Folketingets transportudvalg.

Transportminister Henrik Dam Kristensen er dog ikke i tvivl.

»Det er dyrt at gøre noget ved togdriften, men vores plan betyder også, at vi får en langt bedre kapacitet og langt bedre forhold for pendlerne på de berørte strækninger,« siger han, der mener, at dansk togdrift med planen nærmer sig niveauet i resten af Europa.

Dagens Gossip