Togplan mangler milliarder til nye tog

Togfonden DK skal give et stort løft til jernbanerne frem mod 2025, og første del af planen rummer investeringer i skinner og elektrificering, men der er ikke sat en krone af til de forventet 45 nye højteknologiske togsæt på omkring 150 meters længde, som ifølge en ny rapport fra Transportministeriet skal suse af sted på den nye infrastruktur.

Der venter derfor en ekstraregning i milliardklassen forude, fastslår trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC.

»Selvfølgelig er der en ekstraregning. Jeg kan ikke sige præcist, hvor meget der bliver finansieret ved ekstra billetindtægter. Men det er under alle omstændigheder skatteyderne, der i stor udstrækning kommer til at betale«, siger Per Homann Jespersen.

Hverken finansministeriet eller transportministeriet har umiddelbart et overslag på, hvor meget 45 nye togsæt – samlet over 200 nye vogne koster, men der er tale om en investering i milliardklassen, formentlig dog under 10 milliarder kroner, vurderer forskere ifølge Politiken.

Regeringen lægger op til, at DSB selv skal finde de nye penge i modsætning til de hidtidige investeringer i togfonden, som finansieres med ekstra skatter fra Nordsøen.

»Det fede ved togfonden er, at den tjener sig selv ind, ved at man kan køre flere tog med de samme medarbejdere på mindre tid. Så må man som operatør også kunne finde ud af at levere flere tog«, siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

Transportministeren og DSB skal i de kommende måneder forhandle en flerårig kontrakt med DSB, som skal gælde fra 2015. I denne kontrakt skal de nærmere omstændigheder i de kommende togindkøb indgå, skriver Politiken.

Dagens Gossip