Tonen på nettet skal være mindre rå

»Jeg synes, at tonen er blevet mere hård de senere år. Både fra borgere, i medier og på nettet. Ordene er blevet mere rå. Det skal vi lave om på sammen. Vi skal vise større respekt for hinanden.«

Sådan lød det, da statsministeren tidligere på året holdt sin nytårstale, og Helle Thorning-Schmidt (S) er ikke den eneste, som mener, at tonen på nettet kunne være blidere.

Derfor har folkebevægelsen Fucking Flink i samarbejde Facebook, Microsoft Danmark og McDonald’s Danmark skudt en ny kampagne i gang, som skal få danskerne til at vise større overskud, når de er online.

Målet er at skabe en mere konstruktiv og venlig tone på nettet, hvor kommentarfelterne ofte flyder over med negative ytringer - der skal ganske enkelt være fokus på at opføre sig ordentligt, forklarer Lars AP fra Fucking Flink.

»Internettet har jo et helt fantastisk potentiale. Vi danskere er verdens lykkeligste folk. Og et af de folkefærd, der bruger sociale medier allermest. Men vi synes ikke, at vi i dag er verdens bedste til at vise online overskud – så lad os da blive det,« siger han i en pressemeddelelse.

En interviewundersøgelse, som Epinion har gennemført blandt 360 borgere, viser, at tre ud af ti personer bliver kede af det, når de bliver mødt med en negativ kommentar på nettet. Syv ud af ti bliver til gengæld glade, når de får en positiv kommentar.

Den nye kampagne sparkes tirsdag 11. marts i gang på Christiansborg, hvor Fucking Flink i samarbejde med blandt andre undervisningsminister Christine Antorini (S), partiformand Anders Samuelsen (LA), folketingsmedlem Søren Pind (V) og økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) vil forsøge at skabe online overskud via opdateringer på de sociale medier som Facebook og Twitter.

Dagens Gossip