Torm: Vi gør det bedre end konkurrenterne

Virkeligheden for Torm er stadigvæk et resultat før skat på minus 30,1 millioner dollar og en gæld på 1,9 milliarder dollar - svimlende ti en halv milliarder kroner.

Men med et overskud på 24,8 millioner dollar viser selve fragtforretningen gode takter i andet kvartal og Torm har gjort det bedre end konkurrenterne, fastslår administrerende direktør Jacob Meldgaard.

»I vores største segment, produkttankklassen MR, har vi rater, der er 48 procent højere, end i samme periode sidste år. Der er to grunde til, at vi laver en indtjening, der er næsten 50 procent bedre. Den ene er, at markedet er bedre. Det andet er, at vores evne til at operere i markedet er blevet bedre. Jeg kan se, at vores underliggende resultat er steget mere, end resten af markedet,« siger Jacob Meldgaard.

Han fremhæver kundeservice som den afgørende forskel i forhold til konkurrenterne.

»Vores operationelle plan leverer resultater. Den måde, vi har integreret vores tekniske operation med vores kommercielle - hele den måde, vi går til markedet og møder kunder, det er det, der gør, at vi er i stand til at levere en toplinje, som, efter min mening og på de her markedsvilkår, er ret godt,« siger han.

Maersk Tankers kan være redningen

Det er ni måneder siden, at Torm kom ud af den restrukturering, der skulle sikre selskabets overlevelse. Men selvom driften nu går i plus, overstiger gælden fortsat værdien af selskabets skibe, og virksomheden er de facto til salg. Som Berlingske Business tidligere har fortalt undersøger de største aktionærer anført af Danske Bank og Nordea muligheden for at afskibe Torm til amerikanske kapitalfonde. Samtidig undersøger de muligheden for en sammenlægning med Maersk Tankers. Administrerende direktør i rederiet Norden, Carsten Mortensen udelukkede onsdag, at det bliver Norden, der overtager Torm, men som formand for Rederiforeningen håber han, at selskabet kan blive på danske hænder.

Jacob Meldgaard kommenterer ikke på snakken om salg, men understreger, at der er god tid til at finde en god langsigtet løsning.

»Vi er nu er så langt med den operationelle plan, at vi også skal tage det skridt at kigge på, hvordan vi tilpasser vores kapitalstruktur til at have en langsigtet holdbarhed. I og med at vi har højere gæld end hvad, der er vores aktiver, så er det ikke en langsigtet holdbar kapitalstruktur, vi har i dag. Det mener vi, er det rigtige tidspunkt at kigge på nu, og det har vi rigtig god tid til, fordi vi har vores aftale med vores banker på plads helt frem til 2016,« siger han.

Samtidig bliver fokus i efteråret at fastholde den gode gænge, som driften er kommet ind i.

»Vi skal fastholde vores fokus på at levere den her operationelle plan og fastholde den relative fremgang for 2013 i forhold til sidste år. Vi tror ikke, at andet halvår bliver lige så godt som første halvår, men vi tror, at andet halvår i år bliver bedre end andet halvår sidste år,« siger Jacob Meldgaard, der er forsigtigt positiv både hvad angår fragtraterne og en spirende forbedring i verdensøkonomien.

»Men det vi ser på den lange bane, er at vores forventning om, at produkttankmarkedet vil være i bedring, de holder stik. 2013 har været bedre end 2012 og 2014 vil være bedre end 2013. Men det kræver en kombination af, at vi skal have fragtmarkedet og verdensøkonomien til at komme yderligere i bedring, og samtidig skal vi holde vores fokus på de ting, vi kan gøre omkring omkostningseffektivisering, kundeservice og kvalitet. Det er kombinationen af de to ting.«

Dagens Gossip