Tosprogede skal blive bedre til dansk og matematik

Aalborg Kommune har indgået et samarbejde med Ministeriet for Børn og Undervisning om et treårigt projekt, der skal løfte fagligheden blandt tosprogede børn og unge. Målsætningen er, at de skal klare sig bedre i dansk og matematik ved de nationale test.

- Den nyeste Pisa-undersøgelse viser, at 38 procent af de tosprogede elever kommer ud af skolen som såkaldte funktionelle analfabeter. De kan godt læse, men har svært ved at forstå abstrakte tekster. Det er stort problem, fordi det danske sprog er nøglen til skolens andre fag, siger skolekonsulent Indira Karamehmedovic i en pressemeddelelse.

Ideen med projektet er, at lærerne ikke kun skal undervise i fagene, men også i sproget i fagene:

- Hvis du for eksempel ikke forstår betydningen af de ord, der indgår i en matematikopgave, så bliver selv simple regnestykker svære at løse. Derfor er det vigtigt, at matematiklæreren lærer eleverne, hvordan sproget indgår som en del af faget matematik, forklarer Indira Karamehmedovic.

Otte folkeskoler deltager i projektet, nemlig Sønderbroskolen, Herningvej Skole, Tornhøjskolen, Mellervangskolen, Seminarieskole, Skansevejens Skole, Vejgaard Østre Skole og Sofiendalskolen.

Projektets målgruppe er tosprogede elever i 4. - 6. klasse.

Dagens Gossip

Dagens TV