Toyota er rygende uenig med ombudsmand om annoncefusk

Skrevet af admin

12/02/2016

Mest læste i dag

Det er langt fra sandheden, når Forbrugerombudsmanden anklager Toyota for brud på markedsføringsloven, mener selskabet. Derfor har selskabet stævnet Forbrugerombudsmanden for at få opklaret, hvad loven siger.

Det fortæller pressechefen i Toyota Danmark, Anders Tystrup. Tidligere fredag blev Toyota politianmeldt for at have skjult information om et billån nederst på siden og med lille skrift i flere avisannoncer.

Samtidig blev selskabet politianmeldt for i en række internetannoncer slet ikke at have oplyst om omkostningerne ved et billån.

- I sagen om internetannoncerne erkender vi fuldt ud, at vi ikke har gjort det godt nok. Det har vi rettet op på, siger Anders Tystrup og fortsætter:

- Men i forhold til avisannoncerne er vi meget uenige med Forbrugerombudsmanden. I bund og grund handler det om en tolkning af loven. Ordlyden i avisannoncerne lever helt op til lovens krav, men Forbrugerombudsmanden angriber layoutet.

Forbrugerombudsmanden mener, at den lovpligtige oplysning om omkostningerne ved lånet er skjult nederst i annoncen et sted, hvor forbrugerne ikke nødvendigvis vil finde den.

- Først allernederst på siden, under en afslutningslinje og efter oplysninger om bilmodellens brændstofforbrug, stod de lovpligtige kreditoplysninger med annoncens allermindste skrift, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- Vi mener, at de lovpligtige oplysninger fremgår meget tydeligt, siger Anders Tystrup fra Toyota.

Derfor har Toyota valgt selv at trække sagen for Sø- og Handelsretten for at få en domstols vurdering af, hvad loven egentlig tilsiger.

- Der findes ingen konkrete retningslinjer, når vi snakker layout. Det er et tolkningsspørgsmål. Så nu vil vi en gang for alle få klarlagt reglerne, siger Anders Tystrup.

/ritzau/