Trængselskommissionen kritiseres for lobbyisme

»Det (kommissionsarbejdet, red.) er ikke specielt godt. Der sker næsten ingen reduktion af biltrafikken, der bliver bare flyttet lidt rundt på den. Til gengæld øger man den kollektive trafik rigtig meget, og den har jo også et CO2-udslip,« siger Susanne Krawack til Information.

Selv skriver Trængselskommissionen, at hvis de op mod 42 milliarder aktiveres, vil CO2-udledningen fra trafikken i København være øget med én procent i 2025, oplyser Information.

Både Susanne Krawack og Ivan Lund Pedersen fra Miljøbevægelsen NOAH-Trafik kritiserer ifølge Information Trængselskommissionen for at være præget af »stærke kræfter«, der har haft interesse i at bevare så meget biltrafik som muligt. Ivan Lund Pedersen betegner en del af kommissionens medlemmer som »stærke lobbyister«.

»Det eneste, der begrænser CO2-udslippet, er at hæve befordringsfradraget, gøre benzin dyrere, beskatte parkeringspladser og lade være med at udvide vejene. Hvis folk bliver beskattet, ville de måske cykle i stedet,« siger han til Information.

Hos Dansk Erhverv, der også har været repræsenteret i Trængselskommissionen, er chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk generelt tilfreds med forslaget.

»Det er jo ikke sådan, at kommissionen anbefaler, at CO2-udledningen skal stige. Det er en konsekvens af en udvikling, som man forsøger at lægge en dæmper på,« siger han til Information.

Dagens Gossip