Træning: Det skal du sige til dig selv

Både en kort og en lang løbetur kan ind imellem være så hård, at det nærmest ingen mening giver at fortsætte. Men før du stopper op, så prøv lige at køre nogle positive samtaler i hovedet med dig selv og mærk efter, om du stadig har lyst til at give op, eller om du kan lidt endnu.

Giver bedre præstation

Fast træningsekspert på Ude og Hjemme, Birgitte Nymann, er ikke i tvivl om, at opmuntrende ord virker i sportssituationer:

- Hvad du siger til dig selv, mens du træner, har stor betydning for din evne til at præstere. Man ved ikke præcis, hvorfor vi bliver trætte og må stoppe, når vi træner meget hårdt, men vi ved, at vi kan fortsætte eller arbejdere hårdere, hvis den indre dialog er positiv.

Udeoghjemme.dk giver dig 10 gode grunde til at træne

En gruppe forskere fra University of Kent er komme frem til, at folk, der træner med selvmotiverende tanker kørende i hovedet, præsterer bedre end folk, hvor tankerne har frit spil.

Træn det med dig selv

Når Birgitte Nymann coacher folk til at opnå det bedste træningsresultat, så bruger hun også en teknik, der kan spore folk ind på det positive:

- Jeg plejer at sige til dem, jeg træner, at de skal tale til sig selv, som de ville gøre til en, de ville motivere til at yde deres bedste – altså når det bliver hårdt og krævende.

Sådan holder du din hjerne ung. Se hvordan på udeoghjemme.dk

Har du svært ved at finde på positive ting at sige, så forslår Birgitte Nymann, at du gentagende siger en eller to af disse sætninger til dig selv, imens du træner:

-Jeg kan og jeg vil
-Jeg gør det godt
-Jeg er god til det her
-Jeg kommer i god form
-Jeg får flotte arme

Og så er det bare ud og afprøve det…

Af redaktionen, udeoghjemme.dk, redigeret af Mette Skøtt, NewsDesk, Aller Media.

Dagens Gossip