Trafikforsker: Få minutter kan gøre stor forskel

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) åbner torsdag op for, at den såkaldte timemodel ikke bliver til noget, fordi finansieringen muligvis ikke hænger sammen i Togfonden.

DSB har tidligere foreslået, at man ved at investere i langsommere tog kan spare cirka 300 millioner kroner med kun nogle få minutters længere rejsetider.

Men nogle få minutter kan meget vel gøre hele forskellen, mener trafikforsker Niels Melchior.

- I de fire store byer kommer togene fra begge sider på minuttallet 00. Når de gør det, så kan byerne få en samlet koordinering af al væsentlig kollektiv transport, fortæller han om planerne for timemodellen.

- Det er de regionale togforbindelser og de store regionale busruter. Dermed vil passagerer opleve mindre ventetid.

Det er ifølge trafikforskeren her, passageren kommer til at mærke forskellen på, om timemodellen gennemføres eller ej, og nogle få minutter kan ødelægge meget, mener trafikforskeren, der dog er i tvivl om, hvor stort behovet er for en timemodel.

- Ved at gøre togsystemet mere attraktivt, vil man nok få nogle flere passagerer. Det kan man ikke modbevise. Men man har ikke - mig bekendt - undersøgt, hvor mange mennesker, der har brug for det her, siger Niels Melchior.

Samtidig påpeger han, at hvis timemodellen skal fungere, skal den prioriteres før al anden togtrafik. Dermed kan passagerer i Intercity-tog og regionaltog opleve forsinkelser.

Timemodellen er en del af Togfonden, der finansieres hovedsagelig af indtægter fra afgifter på Nordsøolien. Målet er blandt andet, at man skal kunne køre mellem landets største byer på en time.

Den finansieringskilde er Venstre-regeringen tvivlsom over for, og Finansministeriet er derfor i gang med et eftersyn af, om der mangler penge i fonden.

/ritzau/

Dagens Gossip