Trafikforsker: Teknologi ikke klar til selvkørende busser

Et forsøg med førerløse busser på vejene skal spare tid hos medarbejderne i Vesthimmerlands Kommune.

Men trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, tvivler på, at det er en god idé at sende de selvkørende biler på vejene.

Teknologien er ganske enkelt ikke færdigudviklet, påpeger han.

- Vi er langt fra den automatiske bil. Den kommer garanteret, men det bliver nærmere om 30 år end om 10 år, siger Harry Lahrmann.

Der er blandede erfaringer med selvkørende biler i udlandet. Blandt andet har der været en dødsulykke med en bil fra bilproducenten Tesla, hvor en person omkom, da bilen kolliderede med en forankørende lastbil.

- Den største barriere er, at de førerløse biler, vi har set indtil i dag, alene baserer sig på sensorer i den enkelte bil.

- Hvis det her skal spille i en større skala, så skal bilerne kunne snakke sammen. De skal kunne kommunikere med hinanden og med den omgivende trafik, så alle trafikanter ved, hvor hinanden er og er på vej hen, siger Harry Lahrmann.

Vesthimmerlands Kommune bliver ifølge dagbladet Information den første danske kommune, der slipper de selvkørende busser løs på vejene.

Det skal ifølge kommunens borgmester, Knud Kristensen (K), frigøre tid hos medarbejdere, der således kan bruge tid på at lave papirarbejde i stedet for at have hænderne på rattet.

Harry Lahrmann siger, at han ikke kender de konkrete planer for de selvkørende busser i Vesthimmerlands Kommune.

Men han har svært ved at se, at de selvkørende busser umiddelbart kan passe til en landkommunes behov.

- Det næste er, hvad man skal bruge busserne til. Jeg har svært ved at se, at det er den store fidus, hvis man eksempelvis vil have hjemmehjælpere til at køre rundt i dem, siger Harry Lahrmann.

/ritzau/

Dagens Gossip