Trafikforsker: Trængselstiltag er lille men godt

Det er små, men fornuftige skridt, som politikerne onsdag har taget i retning mod mindre trængsel. Det vurderer trafikforsker Harry Lahrmann, som var medlem af trængselskommissionen.

- Det er et fornuftigt skridt, helt klart, men det er nok begrænset, hvor meget det i sidste ende vil betyde, lyder hans umiddelbare vurdering over for Ritzau.

Harry Lahrmann hæfter sig især ved, at aftaleparterne, som tæller samtlige partier i Folketinget - bortset fra Enhedslisten - vil stramme reglerne for vejarbejde.

Blandt andet skal vejmyndighederne - typisk kommunerne eller Vejdirektoratet - kunne kræve en bod ved forsinkelser, ligesom regningen skal kunne sende videre til ejeren af de forsyningsledninger, der ligger i vejen.

- Jeg er helt enig i, at der er noget at hente ved at stramme op på reglerne, og giver vejmyndighederne nogle flere muligheder, siger Harry Lahrmann og tilføjer:

- Ledningsejerne er gæster i vejen, og det er en diskussion, hvor mange rettigheder de har, og hvor mange vejbestyrelsen har.

Han forklarer, at forholdene omkring vejarbejde også indgik i Trængselskommissionens anbefalinger.

Umiddelbart ser det dog ud til at være det mest nyskabende tiltag mod trængsel i trafikaftalen, da flere af de øvrige punkter som smidigere trafikafvikling og mulighed for gratis parkering af el-biler allerede er undervejs.

- Det er ikke et stort skridt, og det kræver også, at kommunerne bruger pisken. Mange kommuner vil gerne være erhvervsvenlige, påpeger Harry Lahrmann.

/ritzau/

Dagens Gossip