Trafikplan: Høje-Taastrup bange for at togbetjeningen forringes

Der er bekymring i Høje-Taastrup Kommune efter at have læst Trafikstyrelsens ”Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027”.

Giver ingen mening
- Statens egen planlægning i hovedstadsområdet går ud på at udnytte, at Høje Taastrup Station har en helt unik tilgængelighed med kollektiv transport og er en af landets bedst betjente stationer. Så giver det simpelthen ikke mening at forringe togbetjeningen i Høje Taastrup - endda uden at have analyseret konsekvenserne grundigt, siger Lars Prier, formand for Teknisk Udvalg.

Trafikministeriet har i en anden sammenhæng beskrevet, hvordan kapaciteten til de øvrige tog vil blive halveret, hvis 2 af de 4 nuværende spor mellem Høje Taastrup og Roskilde reserveres til S-tog:

Roskilde får fjerntogene
Roskilde vil overtage Høje Taastrups centrale position som omstigningssted mellem fjerntog, regionaltog og S-tog, fjerntogene vil ikke længere stoppe i Høje Taastrup, og der vil kun køre 6 regionaltog i timen frem for 10 i dag.

Det betyder også, at regionaltogene ikke længere vil stoppe i Hedehusene – der vil kun køre 4 S-tog i timen.

- Helt i tråd med statens egne anbefalinger er vi i fuld gang med en stor udbygning af Høje Taastrup C, og der er en ny bydel på vej, som vil fordoble indbyggertallet i Hedehusene. Det er nogle af de største byudviklingsprojekter i Hovedstadsområdet, og derfor er det helt afgørende, at borgerne har en fornuftig og gennemtænkt togbetjening, siger borgmester i Høje-taastrup Michael Ziegler.

Længere rejsetid
Hvis der kun skal køre S-tog fra Hedehusene, vil det tage op til 35 minutter at køre til København.

- Det ville være fantastisk at have både regionaltog og S-tog, men det er ikke det Trafikplanen lægger op til - det er enten eller. Alle, der rejser med tog fra Hedehusene til København vil få længere rejsetid med S-tog. Derfor siger vi også, at der i stedet for skal flere regionaltog til Hedehusene i fremtiden, slutter Lars Prier.

Dagens Gossip