Transportminister om prishop på porto: Det er voldsomt

Skrevet af admin

30/09/2015

Dagens topnyheder

De politiske partier, der står bag forliget om postvæsnet, kan se frem til at møde op hos transportminister Hans Christian Schmidt (V), efter at PostNord, der driver postvæsnet i Danmark, har bebudet store prisstigninger.

Danskerne sender nemlig efterhånden så få breve, at postvæsnet har svært ved at få en forretning ud af det.

Derfor bliver brevpriserne sat op fra årsskiftet. For de såkaldte A-breve, hvor afsenderen har garanti for, at brevet havner i modtagerens brevkasse dagen efter, stiger prisen fra nuværende 10 til 19 kroner.

- Det er altså voldsomt, siger transportministeren.

- Man er nødt til at tage fat i det her, siger ministeren og henviser til de underskud, der har været i postvæsnet de seneste tre år.

Derfor skal Konservative, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SF og Radikale troppe op hos ministeren og drøfte løsninger. Hvilke løsninger, ministeren selv vil foreslå, vil han ikke løfte sløret for endnu.

Sagen er, at politikerne ikke kan diktere portopriserne, da PostNord er et privat selskab, der samtidig har en forpligtelse til at bringe post ud i hele landet og drive postbetjeningssteder også i de tyndt befolkede egne.

Det, politikerne bag postforliget kan ændre på, er de krav, som PostNord skal leve op til.

For nogle år siden aftalte politikerne for eksempel, at borgernes postkasser skulle flyttes ud til vejen og i etageejendomme ned i stueetagen, hvilket var med til at gøre det mere rentabelt at bringe post ud.

Hans Christian Schmidt ærgrer sig over, at den tidligere regering ikke har indkaldt til forhandlinger om økonomien i postvæsnet noget før. Men han mener heller ikke, at PostNord har udnyttet alle de muligheder, selskabet har.

- De kunne ændre på omdelingen og vælge mandag, hvor de ikke omdelte, siger han med henvisning til en mulighed, PostNord fik i 2013.

Antallet af dag-til-dag-omdelte breve er 82 procent mindre end på sit højeste i 1999. Faldet er knapt så stort for breve, der er længere tid om at komme frem.

Ifølge Post Danmark er A-breve blevet til en ydelse for enkelte hasteforsendelser, mens B-breve er blevet den mest efterspurgte posttjeneste.

Derfor er prisstigningerne for de langsommere breve markant mindre, forklarer Post Danmark. Modsat priserne for A-breve skal Transportministeriet godkende priserne for at sende B-breve.

/ritzau/