Transportminister vil have togplan klar før finansiering

»Infrastrukturen er forudsætningen for, at vi overhovedet har behov for at købe nye tog. Hvis vi ikke beslutter at elektrificere skinnerne, så er der sådan set ikke behov for el-tog. Vi må lige tage tingene i den rækkefølge, de kommer,« siger transportministeren.

Hun regner dog med, at pengene til de nye tog skal komme fra de øgede passagerindtægter, som Transportministeriet forventer vil komme med den nye plan, der blandt andet lover en reduktion i rejsetiden på 50 minutter på strækningen mellem Aarhus og København.

»Pengene skal komme fra, at der er flere passagerer. Vi regner med, at der kommer ni millioner flere rejsetimer, og det vil sige, at der ligger flere passagerindtægter til den, der skal køre på de nye skinner. Og så får man jo et tilskud, som det DSB får i dag på 4,2 milliarder, så man kan køre tog forskellige steder i Danmark. Det tror jeg, at de 45 nye el-tog godt kan rummes inden for,« siger Pia Olsen Dyhr.

Togplanen har mødt kritik fra blandt andre oppositionspartiet Venstre, der synes, at det er useriøst at komme med et budget for en ny togplan uden at have inkluderet omkostningerne til de faktiske tog.

Eksperter anslår overfor Politiken, at de 45 tog vil koste omkring ti milliarder kroner, mens transportministeren selv understreger, at el-togene er en »hyldevare«, og at man derfor håber på at kunne presse prisen på togene ned.

Aftalen om Togfonden, som regeringen i midten af september blev enige med Enhedslisten og Dansk Folkeparti om at indgå, skal forbedre den kollektive trafik i Danmark. Både forbedringen i form af lavere rejsetider og elektrificering af jernbanenettet er en del af regeringsgrundlaget fra 2011.

Dagens Gossip

Dagens TV