Transportministeren begraver betalingsring for altid

»Jeg ser ikke en betalingsring for mig. Heller ikke rundt om hjørnet,« siger Pia Olsen Dyhr, der fortsætter:

»Jeg kan ikke se, at vi indfører en betalingsring omkring København. Efter det forløb vi har været igennem i regeringen, må vi erkende, at der ikke er folkelig opbakning til en betalingsring. Den måde, den var konstrueret på, ville faktisk betyde, at den ville blive voldsomt dyr i forhold til, hvad den ville kræve ind af indtægter. Det er ikke en god løsning på det trængselsproblem, vi har i København«.

Det er ellers mindre end to år siden, at Pia Olsen Dyhr som SFs trafikordfører talte passioneret for planen. I et debatindlæg i Berlingske argumenterede hun for, at betalingsringen ikke bare ville »løse en del af trængselsproblemerne og miljøproblemerne, men også sikre penge til at forbedre den kollektive trafik«. Dagen før folketingsvalget i efteråret 2011 garanterede hun, at den var indført inden jul samme år.

»Du må ringe til mig om fire måneder og skælde mig ud, hvis billetterne ikke er blevet billigere,« sagde hun dengang.

At transportministeren nu afliver ideen i al fremtid giver anledning til hovedrysten i Enhedslisten, som inden længe ventes at forhandle en finanslov på plads med regeringen.

»Det er noget rigtig skidt. Vi var selvfølgelig godt klar over, at en betalingsring ikke var nært forestående, men på forhånd at aflive den i al evighed er fuldstændigt hul i hovedet. Det er helt uforståeligt, at hun afliver den for tid og evighed. Det er det dummeste, jeg har hørt i lang tid,« siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested (Ø).

Både Venstre og Dansk Industri, som hele vejen igennem har advaret mod at indføre en betalingsring, hilser derimod trafikministerens melding velkommen.

»Vi er rigtig, rigtig tilfredse med det. Vi er ganske skeptiske over for en betalingsring, fordi den dels vil føre til øget skat på mobilitet, dels fordi den efter vores opfattelse heller ikke ville levere på trængslen. Erfaringerne fra Stockholm er, at trængselsringen nok virker inden for den geografi, hvor ringen ligger. Til gengæld bliver der mere omvejskørsel,« siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

Han er en del af regeringens trængselskommission, som fremlægger sine anbefalinger i slutningen af september. Kommissionen vil ikke anbefale en betalingsring, men vil ifølge Berlingskes oplysninger blandt andet anbefale at styrke bustrafikken og udbygge parkeringsfaciliteterne ved togstationerne.

Selv om Pia Olsen Dyhr skrotter betalingsringstanken, ser hun trængslen på vejene i København som en af hendes hovedudfordringer.

»København kan ikke rumme antallet af biler. Jeg tror, at der er rigtig mange håndværkere, der er trætte af at sidde fast i trafikken. De skal på arbejde. Det kan løses ved, at nogle af os andre måske tager toget,« siger transportministeren og peger på en løsning, som hun kalder »en lavthængende frugt«:

»Hvis du kører med bus fra Nørreport Station mod Lyngby, så vil du opleve, at den har ganske svært ved at komme frem i trafikken. Kan man lave busbaner, så de kan komme hurtigere frem, så er det et ret godt alternativ,« siger Pia Olsen Dyhr til Berlingske.

Dagens Gossip

Dagens TV