Travlt? Tag disse smutveje til at være sund

Mange af os vil gerne forsøge at leve sundt, selvom vi har travlt. På Prevention.com har man samlet eksperternes bedste tips til at kompensere, hvis tiden ikke er til at leve op til sundhedsidealerne.

Har du ikke tid til fitness? Sådan forbrænder du kalorier uden at træne. Se tricksene på Femina.dk

Idealet: Du varmer godt op før din træning

Hvis du kun har 20-30 minutter til hele din træning, så er det sikkert ikke rigtigt en mulighed at bruge tid på opvarmning. David W. Kruse, der er læge og sportsspecialist ved Hoag Orthopedic Institute i Irvine, Californien, forklarer, at det næstbedste er, at du starter stille og roligt op.

Start ud med lette vægte eller et lavt niveau på løbebåndet, til du føler dig varm i kroppen.

Idealet: Du spiser masser af frugt og grønt

Frugt og grønt skal der helst til hver dag, men ind imellem så er dagene så hektiske, at der ikke får sneget sig så meget som en ært ind i måltiderne. Hvis det er en af de dage, så frygt ikke.

Din krop regulerer selv forbruget, af det du indtager hen over to-tre dage, så en del af løsningen er at kompensere ved at spise lidt mere dagen efter. Hvis du har adgang til et enkelt stykke frugt, så er et æble at foretrække, da det er fyldt med fibre. Det siger Amy Goodson, der er sportsdiætist.

Her er den nemme vej til at forbrænde 1000 kalorier på en dag, se mere på Femina.dk

Idealet: Du er i bevægelse det meste af dagen

Hvis du har et stillesiddende job, så er det praktisk talt umuligt at få bevæget dig lige så meget, som det anbefales for at undgå hjerte-karsygdomme. Men du kan kompensere ved at rejse dig engang i timen og bevæge dig lidt rundt på kontoret.

David W. Kruse anbefaler, at du sætter en alarm på din telefon, så du ikke glemmer det. Hent fx et glas vand, stræk dig lidt eller tag en tur op og ned ad trapperne.

Idealet: Du kommer i seng til samme tid hver aften

Er du kommet væsentlig senere i seng, end du plejer, så drop at sove ret meget længere om morgenen, og tag i stedet en middagslur på 20-30 minutter. Du får ødelagt din søvncyklus, hvis du skubber den tid, hvor du ligger i sengen. Det forklarer Peter A. Fotinakes, læge på St. Joseph Hospital Sleep Disorders Center i Orange, Californien.

Idealet: Du bruger tandtråd hver aften

Det er selvfølgelig bedst at bruge tandtråd hver aften, især hvis du er arveligt disponeret for at udvikle paradentose. Men hvis det ind imellem smutter, så kan du ifølge tandlægen Gordon L. Douglass skylle din mund i vand efter tandbørstning, da det har vist at kunne reducere antallet af bakterier i munden.

Idealet: Du får 30 minutters motion dagligt

Det er måske nok det optimale, at du får daglig motion, men det bør ikke give anledning til stress, hvis det ind imellem smutter. Det siger David W. Kruse. Han anbefaler, at du på dage med et stramt program i stedet går efter ti minutters motion, som blot kan være en rask gåtur eller en tur op og ned ad trapperne i almindeligt tempo.

Af Lisbeth Madsen,NewsDesk Aller Media.

Dagens Gossip