Tredje påsejling i udvidet Panamakanal giver panderynker

Det er blot en måned siden, at den udvidede Panamakanal blev indviet, men for tredje gang har et af de mægtige containerskibe haft nærkontakt med en af kanalens sider.

Mandag var det et kinesisk containerskib, der kom for tæt på kanten. Det resulterede i en stor flænge i skroget og nye panderynker i den maritime verden.

Flere brancheorganisationer har ifølge BBC og nyhedsbureauet Reuters udtrykt bekymring for, om det nye spor i vandvejen giver for lidt plads til, at de gigantiske skibe kan manøvrere ordentligt.

Panamakanalens myndighed oplyser, at den har iværksat undersøgelser af den seneste påsejling.

I den nye sejlrende er det meningen, at slæbebåde skal hjælpe fragtskibene sikkert ud på den anden side. Tidligere har små lokomotiver sørget for, at skibene blev ført gennem kanalen med den rette afstand til de parallelle mure.

Men slæbebådene har ifølge et studie fra en transportorganisation ikke nok plads til at udføre deres arbejde.

I juni blev den udvidede Panamakanal indviet, da et kinesisk fragtskib som det første begav sig ud på turen i et nyt spor fra Atlanterhavet til Stillehavet.

Udbygningen af den 102 år gamle kanal har stået på i ti år, og udvidelsen har kostet mindst 5,5 milliarder dollar svarende til 37 milliarder kroner.

Den nye sejlrende kan håndtere skibe på op til 366 meters længde og 49 meters bredde.

Med et nyt og tredje spor, der er bredere end de to gamle, er der plads til, at dobbelt så mange skibe kan komme igennem. Dermed undgår skibene den lange sejlads syd om Sydamerika.

USA og Kina er de to lande, som hyppigst bruger kanalen.

/ritzau/

Dagens Gossip