Tusinder elever misser folkeskolens afgangsprøve

Skrevet af admin

04/05/2016

Mest læste i dag

Hvert år forlader flere tusinde elever grundskolens 9. klasse uden at have taget alle afgangsprøver.

Det viser en ny analyse fra Den Sociale Kapitalfond ifølge Politiken.

Cirka 3500 af de børn, der i 2014 forlod 9. klasse, undlod at gå op til en eller flere af prøverne i dansk og matematik.

Det svarer til 5,5 procent af alle afgangselever mod 3,6 procent i 2007.

Det er primært ufaglærtes børn, der misser prøverne. De udgør 12 procent - eller hver 8. elev. Det står i modsætning til børn, hvoraf mindst en af forældrene har en lang videregående uddannelse, hvor andelen kun er tre procent.

Betydningen af at have taget alle prøver i dansk og matematik ved afgangsprøven i 9. klasse er blevet vigtigere end nogensinde før.

Som noget nyt er det et krav for at komme ind på erhvervsuddannelserne, og det samme ventes at gælde på de gymnasiale uddannelser.

- Hvis ikke skolerne arbejder målrettet mod, at alle elever får registreret et resultat, vil de her elever være i risiko for at diskvalificere sig selv fra uddannelsessystemet fremadrettet, siger Kristian Jakobsen, analysechef i Den Sociale Kapitalfond, der får midler fra blandt andet Tryg Fonden, til Politiken.

Er alle eksaminerne ikke i hus efter 9. klasse, kan elever tage 10. klasse året efter. Men det gør kun omkring hver femte, viser tal fra tidligere årgange.

Noemi Katznelson, der er forskningsleder på Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet i København, advarer om udviklingen.

- Ikke at afslutte en grundskole er det dårligste kort at få med sig på vejen, siger hun til Politiken og tilføjer:

- Af dem, der senere lander på kontanthjælp, har 80 procent ikke afsluttet matematik i 9. klasse, og omkring 50 procent har ikke gennemført dansk, siger hun.

Ifølge Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen, er den primære forklaring på det stigende antal elever uden samtlige prøver under bæltet, at der de senere år er blevet inkluderet flere børn med særlige behov i den almene undervisning.

/ritzau/