Tusindvis af nye job på vej til ejendomsbranchen

Der er ikke mange brancher, der oplever solid jobvækst i disse år. Men ejendomsadministration hører til de privilegerede undtagelser fra reglen – og det faktisk i en grad, så det er et problem, og at der i løbet af få år kan opstå akut mangel på arbejdskraft.

Den situation arbejder branchen lige nu på at afværge.

En ny analyse fra Ejendomsforeningen sætter situationen på spidsen: I 1997 var cirka 6.000 personer beskæftiget med ejendomsadministration. I 2011 var tallet vokset til 8.200, og i 2021 forventes behovet at være 11.000 beskæftigede.

Men samtidig er der et par tusinde administratorer, der er tæt på pensionsalderen. Det betyder, at der i løbet af mindre end ti år er behov for at rekruttere hen ved 4.800 nye personer til faget.

Det er et perspektiv, der optager sindene i administrationssektionen under Ejendomsforeningen Danmark. Her har man for længst sat initiativer i gang, der skal afværge en mangelsituation i de kommende år, fortæller formanden Sven Westergaard.

»Vi satser meget på uddannelserne. Vi samarbejder bl.a. med Finanssektorens Arbejdsgiverforening om at udvikle finans-, økonom- og finansbacheloruddannelsen, og vi har en task force, der går ud på handelsskolerne for at fortælle om, hvad det vil sige at være ejendomsadministrator,« siger Sven Westergaard.

»Vi har gjort meget de seneste fem-syv år, og da vi begyndte, var der ikke nogen, der vidste, hvad ejendomsadministration var. I dag er der langt flere, der er interesserede, og lige pt. har vi f.eks. ikke kunnet skaffe praktikpladser til alle. En af årsagerne til interessen er, at bankerne for tiden nedlægger mange stillinger. Derimod kan man hos os være næsten sikker på at have beskæftigelse de næste 10-20 år,« fortsætter han.

Det stigende behov for administratorer skyldes dels det meget ligefremme fænomen, at der bliver flere og flere ejendomme i takt med urbanisering og stigende folketal. Men især bonner det ind, at omfanget af love og regler omkring ejendomme kun er gået en vej – opad.

»Det bliver mere og mere kompliceret at administrere ejendomme. Derfor er der flere og flere ejere, der opgiver det selv, og overlader det til professionelle aktører. Specielt kræver det flere ressourcer end tidligere at administrere andelsboligforeninger,« siger Sven Westergaard.Regler mod hvidvaskning

Som et eksempel på de nye opgaver nævner han de regler, der blev sat i værk efter 11. september 2001 for at forhindre terrorister i at udveksle penge. Disse regler har betydet, at administratorerne i dag sidder med en omfattende vejledning, der skal afholde dem fra uforvarende at bidrage til hvidvaskning af penge.

Også kravet om digitale postkasser giver, i hvert fald i første omgang, mere administrativt arbejde. Ikke blot til at oprette dem, men også til at sikre, at de bliver tømt, og at korrespondance bliver besvaret. På samme måde har den digitale tinglysning givet ekstra administration.

Dagens Gossip