Tv-revolutionen er ikke sket endnu

Selv om det vrimler frem med nye tilbud, hvor man kan være sin egen programdirektør, er der nu ikke meget, der tyder på, at eksempelvis DR snart skal skrotte programoversigterne og de faste sendetider.

Der er mange, der har prøvet eller indimellem bruger det at se tv on demand – det vil sige, lige når det passer dem. I forhold til DR udgør den samlede sening af on demand-tv kun tre procent af al tv-sening.

Det viser en status på området, som DR Medieforskning har lavet, og som indgår i publikationen ’Medieudviklingen 2012’, som DR udgiver i næste måned.

De ser mest on demand
- Indtil videre har danskernes brug af tv på nettet ikke haft nogen målbar betydning for, hvordan de ser flow-tv. Det hænger sammen med, at det er de unge, akademikerne og byboerne, der har taget on demand-tv mest til sig. Det er samtidig dem, som ser allermindst fjernsyn, siger medieforskerne Carsten Andreasen og Sofie Scheutz fra DR Medieforskning.

Gennembrud kræver forbedringer
Carsten Andreasen og Sofie Scheutz konkluderer, at tv via internettet uden tvivl vil blive mere populært i de kommende år. Men for at der skal ske et større gennembrud, skal der – ifølge deres forskning, ske flere væsentlige ting. Net-tv skal virke og fungere uden udfald, det skal være nemt at betjene, det hele skal være der, der skal være sammenhæng mellem pris og indhold, og så skal det se godt ud på skærmen.

Især klassikeren ’Matador’ har vist, at flow-tv stadig står utroligt stærkt. Siden marts 2008 har danskerne kunnet se ’Matador’ kvit og frit på DRs netsted med arkivguld, dr.dk/bonanza, og der er solgt over 3,6 millioner dvd’er med serien. Alligevel er der lige nu over 1,2 millioner seere, der følger livets gang i Korsbæk, og forleden var der også over 1,5 millioner en enkelt lørdag.

- Ikke nok med det. Når serien ruller over tv-skærmen, kommer der også rigtig gang i on demand-seningen på dr.dk. Så on demand går altså hånd i hånd med det gode, gamle flow-tv, siger Carsten Andreasen og Sofie Scheutz.

Brugerne oplever, on demand som meget værdifuldt – bare det, at de ved, de kan se et program, når det passer dem, er værdifuldt. Og samtidig beskriver brugerne on demand som kvalitets-tv, fordi de her selv vælger, hvad de vil se.

Dagens Gossip