Tv-serierne ødelægger din nattesøvn


Du kender det udmærket godt, du skal lige se et afsnit mere af ’Orange Is the New Black’, eller se om din yndlings-karakter overlever næste afsnit af 'Game of Thrones'.

Når det så er slut, så skal du lige se et mere, for klokken er jo ikke så mange, men pludselig er den alligevel blevet 01.30, og du skal på arbejde dagen efter, og du ved godt, at nu er din nattesøvn gået helt i smadder.

Læs også: Søvnløshed er genetisk betinget

En undersøgelse fra SleepRate viste, at hele 82 procent af de amerikanske Netflix-brugere bliver længere oppe, end de burde, fordi de lige napper en hel sæson, når den nu alligevel er i gang.

Mange af deltagerne oplyste, at de kun fik to-tre timers søvn hver nat, og ikke overraskende følte hele 77 procent sig ret ødelagte dagen efter. Så se kun et afsnit eller to og gem maratonturene til weekenden.

Du har søndag-aften-blues
Du har sikkert prøvet at få en mærkelig klump i maven søndag aften, når du begynder at tænke på de opgaver, der ligger foran dig i den kommende uge, og du er stadig i weekendmode, hvor du er blevet længere oppe om aftenen og er gået ned i gear.

En undersøgelse fra Toluna Omnibus viste, at hele 70 procent af de adspurgte sagde, at de vender og drejer sig en halv time længere natten til mandag. Mange tilkendegav også, at selvom de ikke har søvnproblemer, så er de bange for, at de ikke kan falde i søvn om søndagen.

Det skyldes som sagt en form for nervøsitet over, hvad ugen vil bringe, og dels at din tidsrytme har ændret sig i løbet af weekenden.

Så gå i seng i ordentlig tid både fredag og lørdag og forsøg at tænke på noget andet end den kommende uges udfordringer, når du ligger i sengen, du kan alligevel ikke gøre noget ved det, når du ligger der.

Læs også: Har kaffe overhovedet en effekt, når man er morgentræt?

Du skriver e-mails efter kl. 21.00
Du tror måske, at du får et forspring på den næste dag, hvis du sender mails om aftenen, men der tager du fejl. Et studie, der er blevet offentliggjort i Organizational Behavior and Human Decision Processes viste, at når folk brugte deres smartphone efter kl. 21.00 , så sov de mindre, end hvis de havde ladet telefonen ligge.

Det skyldes dels, at emails kan stresse dig, og at lyset fra telefonen forhindrer dig i at danne melotonin, et hormon du skal bruge for at falde i søvn. Så læg telefonen langt væk og tjek mail når du kommer på job, facebook og Instagram kan sikkert også vente til dagen efter.

Du håndterer ikke stress på en god måde
Stress er en af de værste følelser, du kan udsætte sig selv for. Et studie, der er blevet præsenteret i magasinet Sleep viste, at hvis du enten tænker på det hele tiden eller også ignorerer det, lider du langt mere af søvnløshed end mennesker, der håndterer deres stress med det samme enten ved at få professionel hjælp eller gennem motion, humor eller andre positive ting.

Du spiser de forkerte fødevarer inden sengetid
Du ved det godt. Der er nogle fødevarer, der er kendte for at ødelægge din nattesøvn. Der er selvfølgelig de velkendte som koffein og alkohol, men også tomatbaserede fødevarer er en dårlig ide.

Drikker du for meget vand, kan du også have besvær med at falde i søvn. Gærede fødevarer som for eksempel yoghurt og ost er også noget, du skal holde dig fra.

Cecilie Wenstrup, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip