Tv-station får millionbøde

Østre Landsret finder den kurdiske tv-station skyldig i en sag om propaganda for terror.

De to selskaber bag stationen straffes med bøder på hver fem millioner kroner, ligesom sendetilladelsen til ROJ TV inddrages.

Landsretten har dermed skærpet dommen i forhold til byrettens afgørelse fra december 2012.

Men de seks dommere er uenige. En enkelt har stemt for frifindelse.

Retten fastslår, at ROJ TV har været talerør for guerillabevægelsen PKK, og det gælder både personligt, organisatorisk og økonomisk.

PKK er en terrorbevægelse, fordi den har ført en væbnet kamp mod den tyrkiske stat, fastslår retten.

Domsafsigelsen blev overværet af den tyrkiske ambassadør i Danmark, Ahmet Berki Dibek, men derudover var der cirka 40 mennesker samlet i landsretten for at overvære afgørelsen.

Præmisserne er ganske omfattende. Retsformand Hans Chr. Thomsen siger, at det vil tage ham cirka 40 minutter at læse dommens begrundelse op.

I byretten lød dommen på bøder på 2,6 millioner til hver af de to selskaber. Men byretten fandt ikke, at der var grundlag for at fratage stationens ret til at udsende fjernsyn.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV