Tvivl om danskers ansvar for færgebrand

Det hævder en indsatsleder på den svenske brandstation i Frölunda, som var den første brandmand ombord på den brændende færge tidligt på morgenen 7. april 1990.

Brandmanden Ingvar Brynfors mener ifølge SVT.se, at den danske chauffør, der døde under branden, umuligt kan have stået bag alle seks brande ombord på fartøjet. Undersøgelser peger derimod på, at chaufføren døde under en af de første brande, der brød ud på skibet.

»Danskeren var en af de første, der omkom. Han lå i sin kabine og var død af røgforgiftning,« siger Ingar Brynfors til SVT.se.

Ingvar Brynfors siger, at politiets konklusion om, at den danske chauffør var eneansvarlig for katastrofen, er forkert.

Brynfors anser desuden det norske politis udredning af omstændighederne bag branden for helt utilstrækkelig. Han hæfter sig, at politiet ikke fandt anledning til at afhøre ham, selv om han var den første brandmand på stedet og kunne have bidraget med sin brandtekniske viden.

»Jeg blev spurgt af politiet én eneste gang om en fuldstændig ligegyldig oplysning,« fortæller Brynfors til SVT.se.

En norsk ekspertgruppe har beskæftiget sig med branden og omstændighederne bag. Lørdag ventes ekspertgruppen at lægge yderligere materiale frem, der dokumenterer, at politiets udredning om branden ikke har været fyldestgørende.

200 passagerer reddede sig ud af den brandende færge, mens 159 blev fanget i flammerne og omkom.

Dagens Gossip