Tweet dig til dit drømmejob

Den smarteste måde at præsentere sit CV på er at koge alle erfaringer, tidligere job, status og interesser ned til et tweet på 140 tegn. De såkaldte »twesumes« er blevet udråbt som den mest effektive måde for IT-kyndige at snuppe drømmejobbet for næsen af alle andre på, skriver CNN.com.

Men 140 tegn kan næppe rumme en jobansøgning.

»Det er ikke den måde, man skal bruge Twitter på, når man skal søge job. Twitter har helt andre fordele og er rigtig god til research, altså til at opsamle det nyeste nye inden for de virksomheder man er interesseret i,« siger Marianne Steen, som er managing partner i Marianne Steen & Co, som arbejder med rekruttering og sociale medier, til Business.dk.

For at få drømmejobbet, handler det nemlig om at komme først. Her er Twitter god til at komme med opdateringer løbende, da flere og flere virksomheder smider ledige stillinger ud gennem deres virksomhedsprofil eller gennem medarbejderne.

»Ansøgninger skal man altså ikke lægge ind her, men man kan profilere sig selv og gøre sin profil professionel. Dernæst kan man så følge de virksomheder og personer som er interessante og begynde at gøre sig selv synlig ved at tweete eller retweete,« siger Marianne Steen.

Danmark halter lidt efter hvad angår brugen af Twitter i forhold til USA, hvor blandt andet netværksfirmaet Enterasys tidligere i år kun ville ansætte Twitter-ansøgere til en stilling som senior strateg i sociale medier, skriver CNN.com.

Firmaet fik hundredvis af ansøgninger og udvalgte 15, som kom til en samtale. Men selv om potentialet for virksomheder i de sociale medier som Twitter er stort, er en profil på LinkedIn mere effektiv, siger headhunter Sai Pradhan fra Trufflepig Search i Hong Kong til CNN.com.

Og det er Marianne Steen enig i - næsten.

»I forhold til jobsøgning er LinkedIn bedst, hvis man har nogle års erfaring og arbejder med vidensfag. Men det mest interessante er, at alle medier er bedst, hvis man benytter sig af flere medier,« siger hun.

Idet flere virksomheder bruger internettet til at opsnappe oplysninger om ansøgerne, er det nemlig vigtigt at være synlig, og selv styre, hvad der kommer frem, når en virksomhed Googler ens navn.

»Man skal have en masse af det jeg kalder Google-juice. Hvis man bruger sit navn i URL'en og i profilteksterne, både på Twitter, LinkedIn og Facebook, så giver det så meget juice, at når nogen søger på ens navn, så er det de profiler som ligger øverst,« siger Marianne Steen og tilføjer:

»På den måde kan du selv bestemme, hvad der bliver vist, og så er det ikke Google, der afgør, hvad virksomhederne finder.«

 

 

 

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV