Tyggegummikonge med tab for femte år i træk

Det er svært at få fat i det tyrkiske marked. Det må tyggegummikoncernen Gumlink sande. Koncernen kører med tab for femte år i træk. Store investeringer i salg og distribution af egne mærker i Tyrkiet giver ikke det ventede afkast, skriver Børsen.

Gumlink bruger omkring 50 mio. kr. årligt på at investere i markedsføring og distribution af egne brands i Tyrkiet, men salget har endnu ikke nået et niveau, der gør investeringerne rentable.

Gumlink indgik i joint venture med tyrkiske Yildiz tilbage i 2009 og flyttede al produktion fra Vejle til Tyrkiet.

Det har været dyrt, men har kørt efter planen og har styrket koncernen i business-to-business salget i Europa. Problemet er, at opbygning af en solid markedsposition med egne mærker inden for konfekture og tyggegummi i Tyrkiet halter.

»Vi har investeret rigtig mange penge i det, og vi er nok to-tre år efter planen. Det tager længere tid og er også dyrere end forventet, men vi har ikke opgivet,« siger administrerende direktør Søren Birn.

Gumlink er ejet af familien Bagger-Sørensen, som i 2002 solgte Dandy og de tilhørende varemærker til Cadbury Schweppes, men fabrikken blev i familiens eje - nu sælges tyggegummiet udner nye navne eller via andre selskabers varemærker.

Dagens Gossip