Tysk nølen kan koste dyrt for Femern-projekt

Den kommende faste forbindelse over Femernbælt er ramt af et finansieringsproblem på tysk side, netop som politikerne på Christiansborg forhandler om en endelig finansiering af en ny Storstrømsbro, som hænger tæt sammen med Femern-byggeriet.

Det skriver Der Nordschleswiger på sin netavis.

Ifølge den dansk-tyske Femern-aftale betaler danskerne for tunnelbyggeriet under Østersøen, mens tyskerne har ansvaret for udgifterne til de relaterede trafikprojekter på tysk side.

Men her kræver Slesvig-Holstens regering, der består af det socialdemokratiske SPD, De Grønne og Sydslesvigsk Vælgerforening, nu en erstatning for den gamle Femernsundbro fra 1963 med to kørebaner og et jernbanespor, der ofte må lukkes i stormvejr.

Broen, der forbinder øen Femern med det tyske fastland, vil efter eksperternes mening ikke kunne klare bil- og togtrafikken, når den nye tunnel under Femernbælt er taget i brug om cirka 10 år.

En ny bro over Femernsund vil ifølge de første beregninger koste ca. 800 millioner euro (knap seks milliarder kroner), men delstatsregeringen i Kiel foretrækker ifølge tyske medier en tunnel under Femernsund med fire kørebaner og et dobbeltspor til tog.

- Jeg anser det for muligt, at en tunnel under sundet er den mest økologiske variant, siger De Grønnes trafikordfører Andreas Tietze ifølge Der Nordschleswiger.

Derfor regner kritikerne af Femern-forbindelsen med langt større udgifter end ventet på tysk side. De sammenligner allerede Femern-projektet med det i Tyskland meget omstridte banegårdsprojekt Stuttgart 21.

Her har det planlagte byggeri af en ny underjordisk hovedbanegård sprængt alle hidtidige budgetter i en grad, så det nu risikerer helt at blive droppet.

Ifølge planen skal byggeriet af den 18 kilometer lange Femern-tunnel gå i gang i sommeren 2015.

/ritzau/

 

Dagens Gossip