Tyskland får udsat EU-aftale om bilers forurening

Det lykkedes mandag hverken klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) eller flere end 10 andre EU-lande at modstå presset fra Tyskland og holde fast i, at EU allerede i juni indgik en aftale, der skal nedtrappe den tilladte CO2-forurening fra nye personbiler.

Langt de fleste af de 28 miljøministre tog ordet ved miljøministrenes møde.

Og selv om der var flest lande, der var klar til at forsegle det kompromis, der blev indgået med EU-Parlamentet i juni, var der ikke stemmer nok til at gennemtrumfe en beslutning om, at CO2-udledningen skal være nedtrappet til 95 gram per kilometer i 2020.

Den litauiske minister, Valentinas Mazuronis, konkluderer på vegne af EU-formandskabet, at der kun er opbakning til at prøve at finde en løsning "så hurtigt som muligt".

Den tyske miljøminister, Peter Altmaier, har talt om, at den tyske bilindustri har brug for mere tid til at rette ind efter de nye miljøkrav. Men han giver udtryk for, at det nok skal lykkes at finde et nyt kompromis i løbet af nogle uger.

Klimakommissær Connie Hedegaard erkender efter at have hørt indlæggene, at der er tale om realpolitik, og at tallene taler deres eget sprog.

- Det er interessant at høre et antal medlemslande tale om fleksibilitet og konkurrenceevne, og om hvor anderledes tingene er i oktober sammenlignet med i juni, og jeg ved ikke hvad.

- Det her er nok, hvad man kalder realpolitik. Det handler om at kunne tælle.

- Vi må løse det her snart. Jeg tager det, jeg har hørt, som et løfte fra rådet om, at vi ikke kan begive os ud på en evig vandring. Vi ved alle, hvad der er på spil. Der er risiko for, at det hele rasler fra hinanden, og at vi ender med slet ikke at få nogen aftale, siger Hedegaard.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV