Udkantsdanmark bør sælge sig selv på nettet

Små- og mellemstore virksomheder i langt fra de større byer skal blive langt bedre til at brande sig selv på internettet.

Ellers går Danmark glip af et tocifret milliardbeløb i omsætning.

Det mener minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen (S), som derfor nu søsætter vækstinitiativet "Succes Online".

Målet er at lære virksomhederne i Danmarks fjerne dele at sælge deres varer og tjenester online.

- På internettet er der ingen geografiske hindringer. De lokale firmaer kan få adgang til flere kunder, og det kan skabe mere liv og vækst også i landdistrikterne, siger minister for by, bolig og landdistrikter, Carsten Hansen.

Vækstinitiativet bliver mandag sat i gang på Ærø i samarbejde med øens borgmester, Karsten Landro (K).

Her vil der være gratis inspiration og træning af mere end 60 små og mellemstore virksomheder fra Ærø.

Den hjælpende hånd til udkantsdanmarks virksomheder er et samarbejde mellem blandt andet Erhvervsstyrelsen, Håndværksrådet, Deloitte og Google.

Direktør for Google Danmark, Peter Friis, ser - ligesom Carsten Hansen - et stort potentiale i at rådføre virksomheder i Udkantsdanmark i, hvordan de mere effektivt udnytter de digitale muligheder.

- Enhver virksomhed kan være global fra dag et. Det handler bare om, at de danske virksomheder skal have øjnene op for det enorme uudnyttede forretningspotentiale, som internettet rummer, udtaler Peter Friis, direktør for Google Danmark.

Det er initiativets mål at nå ud til de 77 procent danskere mellem 16 og 74 år, der handler på nettet.

Til efteråret drager Succes Online videre til yderligere fire danske kommuner for at træne små og mellemstore virksomheder i onlineforretning, effektive hjemmesider, e-handel, e-bookinger. Det sker omkring hjemmesiden dinvirksomhedonline.dk.

/ritzau/

Dagens Gossip