Undersøgelse af vingeflap kan give vigtige ledetråde

Vi bliver måske snart klogere på mysteriet om flyet MH370 fra Malaysia Airways, som forsvandt under en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing den 8. marts sidste år.

Det spår havariekspert Tom Zøllner, der er partner i konsulentfirmaet Mill Aviation & Partners, efter at den amerikanske flyproducent Boeing har sendt en gruppe teknikere til Frankrig for at undersøge den flydel, som i onsdags blev fundet ud for den franske ø Réunion.

- Eksperterne gør to ting, fortæller Zøllner, som har en fortid som havariudreder hos SAS.

- Først og fremmest skal de have de faktuelle ting på plads og finde ud af, om delen stammer fra MH370. Det tager ikke lang tid, for delen kan kun stamme fra MH370, da der ikke er styrtet andre fly af den type ned.

Man ved med sikkerhed, at den fundne vingeflap stammer fra et fly af modellen Boeing 777, da der er et påstemplet tal, som knytter forbindelse mellem vragstykke og flytype.

Når flyet er identificeret, går den anden del af eksperternes arbejde i gang, og det er at samle så mange informationer som muligt ved hjælp af vragdelen og dens tilstand.

- Folkene fra Boeing ved, hvad der skal til, for at flyet går i stykker på forskellige måder og kan for eksempel se, om delen er blevet revet af flyet på grund af et dyk ved meget høj hastighed.

Selve identifikationen vurderer havarieksperten uofficielt er på plads, men resten af processen vil tage uger eller måneder.

Vragstykket vil også give spor i jagten på resten af flyet. Ved at sammenligne mikroberne, som vokser på vingestykket, med havstrømme, kan eksperterne blive klogere på, hvor flyet styrtede ned.

Selvom der stadig er lang vej endnu, før mysteriet om det forsvundne fly er opklaret, så er vragdelen ifølge Zøllner et stort skridt på vejen.

- Nu har vi et håndfast bevis på, at flyet befinder sig i det indiske ocean. Det havde vi ikke tidligere, siger han.

/ritzau/

Dagens Gossip