Undersøgelse: Den lokale ferieøl deles på Facebook

Vi ferie-blærer os på de sociale medier og klart mest på Facebook med 35 procent. Er du en af dem, der fotograferer dine fødder i vandkanten foran en baggrund af kridhvidt sand og palmer?

Og lægger du det så op på Facebook sammen med dine andre feriebilleder af de lokale med stok på bænken, det turkisblå hav, grillede skaldyr eller en kold udenlandsk øl i din hånd? Så er du langt fra alene.

Læs også: London trumfer igen Berlin

Mere end hver tiende (12 procent) lægger således billeder op på sociale medier for at inspirere andre (20 procent) og gøre dem lidt misundelige (12 procent). Men hovedparten gør det af den simple årsag, at de ønsker at holde kontakt med venner og familie på ferien (57 procent).

Især for de yngre grupper (18-49 år) er sociale medier en naturlig del af deres liv og dermed også af ferien. Men mange med en ’ældre dåbsattest’ er også med.

Der er dog stor forskel på, hvilke sociale medier, der er i vælten, og hvilke der slet ikke er i spil, når man deler sine ferieindtryk i de fora. Facebook scorer klart højst og kan betegnes som dét medie, man ferie-blærer sig på med 35 procent.

Det næst mest benyttede sociale medie på ferien er Instagram med 7 procent. 4 procent fortæller, at de uploader deres evaluering af hotel eller udflugtsmål på Tripadvisor, mens de er på ferie, og 2 procent lægger ting op på en blog, når feriedagene holdes.

- Ingen tvivl om, at vi danskere er nogle af dem i verden, der benytter de sociale medier mest, og når man er på ferie, er der både tid og masser af indhold at bringe i spil. Herudover er det sjovt at få respons helt umiddelbart, som de sociale medier giver. Mere end hver tredje af de rejsende lægger indlæg op på deres Facebook-profil, mens de er af sted. Vi ser også, at flere og flere efterspørger hoteller med internetadgang, dette på lige fod med aktivitetsmuligheder og store familieværelser, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.

Sri Lanka: Landet alle drømmer om lige nu

De fleste rejseselskaber opererer med Facebook-portaler, hvor billeder, rejsebeskrivelser og små statements lægges op. Apollo har en Facebook-portal med 93.000 følgere p.t., Google+ og Instagram.

Herudover benyttes Tripadvisor, som ligger på Apollos hotel-websider, så kunder og andre interesserede kan tjekke andre rejsendes evalueringer, før de beslutter sig for et bestemt hotel. Det er der dog ikke så mange andre rejseselskaber, der gør.

90 procent af Apollos hoteller har på nuværende tidspunkt internet-adgang. Og flere kommer til.

- I det græske øhav tilbyder vi også mange små hoteller, som absolut ikke har internetadgang og sikkert heller aldrig får det, fordi det er en del af deres DNA, at man skal 'kunne trække stikket' og slappe af. Men på 90 procent af vores hoteller er der i dag internet-adgang, siger Rikke Koks Andreassen.

Analysen over, hvorvidt man deler sine ferieoplevelser på de sociale medier, er foretaget for Apollo af Kompas, og knapt 1.100 respondenter fra hele landet har deltaget.

Undersøgelsens resultater er efterfølgende blevet vægtet på køn, alder og region i henhold til de af Danmarks Statistik oplyste og gældende demografiske data for at sikre repræsentativitet.

Undersøgelsesfakta

På hvilke sociale medier deler du dine ferieoplevelser?

Facebook: 35 %
Instagram: 7 %
Tripadvisor: 4 %
Google+: 2 %
Egen eller andres blog: 2 %
Snapchat: 1 %
Youtube: 1 %
Vine: 1 % Trustpilot: 1 %
Pinterest: 1 %
Tumblr: 1 %

Hvorfor deler/omtaler du dine ferieoplevelser på sociale medier?

1. Fordi det er en måde at holde kontakt med mine venner/familier: 57 %
2. Fordi jeg gerne vil vise andre, når jeg oplever noget særligt: 38 %
3. For at dele oplevelserne, mens de er friske i min hukommelse: 35 %
4. Fordi de sociale medier er en naturlig del af mit liv: 33 %
5. Fordi jeg gerne vil inspirere andre: 20 %
6. Fordi jeg gerne vil gøre de andre lidt misundelige: 12 %
7. Fordi alle andre gør det: 7 %
8. For at huske folk på, at jeg er på ferie: 5 %
9. Andet: 7 %
10. Ved ikke: 3 %

Dagens Gossip